لینک های دسترسی

Breaking News

قریشی: پاکستان از حکومت همه‌شمول در افغانستان حمایت می‌کند 


شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان می‌گوید که کشورش از یک حکومت همه‌شمول سیاسی در افغانستان حمایت می‌کند.

آقای قریشی در مصاحبه با بخش اردوی صدای امریکا گفت که صلح در افغانستان در صورتی تامین شده می‌تواند که تمام جوانب در روند مصالحه دخیل باشند.

آقای قریشی افزود که کشورش همواره تلاش کرده است تا تمامی جوانب دخیل در افغانستان را به صلح ترغیب کند، اما به گفته او "آنان مستقل اند"، افغانستان یک کشور مستقل است و پاکستان فقط می‌تواند آنان را متقاعد سازد.

این در حالی است که چندی پیش محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از پاکستان خواست که میان دوستی و دشمنی، یکی را انتخاب کند.

آقای غنی به تاریخ ۲۲ اپریل (دوم ثور) در خطاب به پاکستان گفت: "آینده شما با ما مرتبط است، اگر دست دوستی بدهید، تمام آسیای مرکزی را آماده می سازیم و از طریق افغانستان آباد دسترسی شما به آن آسان است و اگر سیاست باخت را که تداوم جنگ است، انتخاب کنید و افغانستان آباد نباشد، شما چگونه به آسیای مرکزی خواهید رسید."

وزیر خارجهٔ پاکستان گفت که افغان‌ها خود شان باید در مورد آیندهٔ شان تصمیم بگیرند. او گفت: "چگونه معافیت ‌می‌خواهند، چگونه جامعه می‌خواهند، چگونه قانون اساسی می‌خواهند و آنان باید تصمیم اتخاذ کنند".

وزیر خارجهٔ پاکستان علاوه کرد که کشورش نمی‌خواهد در مسایل داخلی افغانستان مداخله کند، اما اگر افغانستان بخواهد اسلام آباد آمادهٔ کمک است.

اما حکومت افغانستان همواره پاکستان را به پناه دادن و تجهیز کردن گروه‌ها تندرو،‌ به شمول طالبان متهم می‌کند که حملات دهشت افگنی را در افغانستان انجام می‌دهند.

امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور افغانستان در همین اواخر در صفحۀ تویترش نگاشته است که "پاکستان امونیم نایتریت استفاده شده در انفجارها در افغانستان را فراهم می‌کند."

اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG