لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: میزان همکاری امنیتی و استخباراتی ما با امریکا به صفر تقرب کرده است


خرم دستگیر خان وضعیت روابط بین پاکستان و امریکا را به مثابه "صلح سرد" توصیف کرد.
خرم دستگیر خان وضعیت روابط بین پاکستان و امریکا را به مثابه "صلح سرد" توصیف کرد.

وزیر دفاع پاکستان می گوید که روابط رو به وخامت کشورش با ایالات متحده سبب شده تا میزان همکاری های امنیتی و استخباراتی بین دو کشور تقریباً به صفر تقرب کند.

خرم دستگیر خان در یک مصاحبه اختصاصی به صدای امریکا گفت که دلیل سرد شدن روابط بین اسلام آباد و واشنگتن، انتقاد های تند و علنی مقام های امریکایی از پاکستان می باشد.

وزیر دفاع پاکستان گفت: "طرز صحبت کردن رئیس جمهور ترمپ و آنچه معاون رئیس جمهور پنس چند هفته پیش در بگرام در افغانستان گفت، سبب کاهش آزادی اقدامات حکومت پاکستان شده است."

آقای دستگیر خان افزود که میزان همکاری ها بین پاکستان و امریکا بستگی به نوعیت روابط بین دو کشور دارد.

این مقام ارشد حکومت پاکستان همچنین گفت که با تیرگی روابط بین اسلام آباد و واشنگتن، میزان همکاری ها بین دو طرف نیز کاهش می یابد.

او اضافه کرد که روابط بین پاکستان و امریکا در حال حاضر در یک وضعیت "صلح سرد" بسر می برد.

روابط بین پاکستان و امریکا پس از آن به سردی گرایید که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه اگست سال گذشته میلادی استراتیژی جدید کشورش را برای افغانستان و منطقه اعلام کرد.

امریکا ادعا دارد که پاکستان به گروه طالبان و شبکه حقانی که علیه حکومت افغانستان و نیرو های امریکایی و ناتو مستقر در آن کشور می جنگند، پناه داده است – ادعای که پاکستان آن را رد می کند.

رئیس جمهور ترمپ با اعلام استراتیژی جدید امریکا گفته است که کشورش پس از این موقف تازه و تندتر علیه پاکستان اتخاذ می کند.

اوایل ماه جاری میلادی یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا که نخواست نامش افشا شود به خبرنگاران گفت که هر چند مقام های امریکایی به این باور اند که واشنگتن و اسلام آباد به بهبود روابط بین دو طرف متعهد می باشند، اما پاکستان برای رسیدگی به نگرانی های دراز مدت امریکا پیرامون فعالیت گروه های تندرو در داخل خاک پاکستان باید اقدامات بیشتر را اتخاذ کند.

این مقام امریکایی گفت: "ما باور داریم که شواهد قوی مبنی بر حضور رهبری شبکه حقانی در داخل خاک پاکستان وجود دارد و این شبکه توانایی طراحی و انجام حملات را از داخل خاک پاکستان در افغانستان دارد."

اظهارات قبلی وزیر دفاع پاکستان مبنی بر تعلیق همکاری های امنیتی و استخباراتی کشورش با امریکا با واکنش جدی مقام های امریکایی در اسلام آباد روبرو نشد.

سفارت امریکا در اسلام آباد در واکنش به اظهارات قبلی آقای دستگیر خان گفته بود که آن سفارت هیچ اطلاع رسمی از سوی حکومت پاکستان مبنی بر تعلیق این همکاری ها دریافت نکرده است.

اما وزیر دفاع پاکستان در صحبت با صدای امریکا گفت که این همکاری ها با ارسال اطلاع رسمی به مقام های امریکایی تعلیق نمی شود، همانگونه که همکاری های امنیتی و استخباراتی بین پاکستان و امریکا بدون ارسال کدام اطلاع رسمی آغاز شده بود.

با وجود تیره شدن روابط بین اسلام آباد و واشنگتن، ایالات متحده هنوز هم از خاک پاکستان برای اکمالات نیرو های خود در افغانستان استفاده می کند.

مقام های پاکستانی گفته اند که در صورت نیاز ممکن اسلام آباد این راه اکمالاتی را به روی نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان مسدود کند.

XS
SM
MD
LG