لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان معاملۀ ۵۰۰ میلیون دالری را با چین امضا کرد


پروژه راه ابریشم جدید صد ها میلیارد دالر هزینه خواهد برد و تکمیل آن چندین سال طول خواهد کشید
پروژه راه ابریشم جدید صد ها میلیارد دالر هزینه خواهد برد و تکمیل آن چندین سال طول خواهد کشید

قبل از برگزاری اجلاس بین المللی "راه ابریشم" در مورد تجارت و ابتکار زیر بنا ها برای کشور های آسیایی، افریقایی و اروپایی، پاکستان معاملۀ ۵۰۰ میلیون دالری را با چین امضا کرد.

قبل بر این تفاهم نامه، تعهد ۵۷ میلیارد دالری به منظور انکشاف "دهلیز اقتصادی چین و پاکستان" صورت گرفته است که شامل شبکۀ خط ریل، سرک و زیر بنا ها برای تولید انرژی می گردد. این اقدامات بخشی از پروژه بزرگتر چین است که به نام های "یک کمربند و یک سرک" نیز مسمی است.

این توافق پس از ملاقات نواز شریف، صدراعظم پاکستان، با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، قبل از اجلاس بیجینگ صورت گرفت. انتظار می رود که رهبران حد اقل ۲۹ کشور جهان در اجلاس بیجینگ که به ابتکار رئیس جمهور چین برگزار می گردد، شرکت کنند.

نمایندگان کشور های مختلف روز یکشنبه طی جلسات مختلف در مورد جزئیات پلان "راه ابریشم" به شمول مسایل تجارتی و مالی، صحبت کردند.

ابتکار راه ابریشم برای اولین بار توسط رئیس جمهور چین مطرح شد. با وجود بلند پروازی این پروژه بزرگ و وسیع، هنوز مشخصات این آن معلوم نیست.

پاکستان یکی از کشور های حامی پروژۀ راه ابریشم است و یکی از دلایل عمدۀ که اسلام آباد از آن حمایت می کند، پروژه های تولید برق است که می تواند نیازمندی کمبود برق آن کشور را مرفوع کند. از یک دهه به این سو، پاکستان با بحران و کمبود انرژی برق مواجه بوده است.

خبرگزاری شین هوا Xinhua به نقل از رئیس جمهور چین گزارش می دهد که بیجینگ خواهان تکمیل سریع پروژه ها به شمول اکمال بندر گوادر و ایجاد "پارک های صنعتی خاص اقتصادی" در مسیر این دهلیز اقتصادی است.

در همین حال، لی کچیانگ، صدراعظم چین، طی ملاقات با همتای پاکستانی اش از صدراعظم پاکستان خواسته است تا تلاش های اسلام آباد مبنی بر تامین امنیت پرسونل چین را که مصروف کار این پروژه اند، بیشتر کند.

فعالیت تندروان در پاکستان یکی از نگرانی های عمدۀ چین در راستای تطبیق این پروژه است. حکومت پاکستان یک فرقۀ نظامی جدید را ایجاد کرده تا امنیت این پروژه را تامین کند. با آنهم، ۱۰ کارگر پاکستانی که مصروف کار در این پروژه بودند، روز شنبه به ضرب مرمی کشته شدند.

چین می گوید که بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی آن کشور پروژه های متعدد را با کشور های مختلف دخیل در این پروژه امضا کرده که ارزش آن حدود ۳۰۵ میلیارد دالر می رسد.

XS
SM
MD
LG