لینک های دسترسی

Breaking News

بانک دولتی پاکستان گشایش صندوق‌ جمع‌آوری کمک‌ها به افغانستان را رد کرد


رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که بانک دولتی این کشور دستور وزارت مالیه پاکستان منبی بر گشودن صندوق ویژه برای کمک‌های مالی به افغانستان را رد کرده است.

بانک دولتی پاکستان گفته است که اگر برای کمک‌ها به افغانستان صندوق ویژه باز کند، گروه کاری اقدام مالی (FATF) ممکن بر این کشور محدودیت‌های بیشتر وضع کند.

گروه کاری اقدام مالی (FATF) که یک سازمان بین المللی برای مبارزه علیه پولشویی و تمویل دهشت افگنی است، پاکستان را به دلیل عدم اقدامات کافی در راستای مبارزه با پولشویی و تمویل سازمان های دهشت افگن، از قبل در فهرست خاکستری قرار داده است.

حامد یعقوب شیخ، سکرتر وزارت مالیه پاکستان به اکپرس تربیون گفته است که پاکستان می‌خواهد در خصوص افغانستان تعهدات‌اش را عملی کند.

کارشناسان پاکستانی گفته اند که گشودن صندوق ویژهٔ کمک‌ها به افغانستان ممکن پاکستان را با مشکل بیشتر مواجه کند.

حفیظ پاشا، وزیر پیشین مالیه پاکستان گفته است که برای ایجاد این صندوق به سیستم نظارتی نیاز است تا واضح سازد که کی به چه مقدار با افغانستان پول کمک می‌کند.

سیستم بانکداری افغانستان، پس از تسلط طالبان در ماه اگست تقریباً از کار افتاده است، اما مقامات طالبان می‌گویند که این سیستم به زودی کاملاً فعال خواهد شد و از کار افتادن آنرا رد می‌کنند.

در کنار این، کشور‌های غربی و ایالات متحده در حدود ۱۰ میلیارد دالر دارایی افغانستان را منجمد کرده و از زمامداران جدید افغانستان خواسته اند که در این کشور حکومت همه شمول ایجاد کنند و حقوق تمامی افغان‌ها‌،‌ به شمول اقلیت‌ها،‌ زنان و دختران را تامین کرده و زمینه را برای کار و تحصیل زنان و دختران فراهم کنند.

حکومت پاکستان مسودهٔ قانون استقلال بانک مرکزی این کشور را تصویب کرده که بر اساس آن این بانک بدون مداخلهٔ حکومت تصامیم‌اش را اتخاذ می‌کند.

دفتر صدر اعظم پاکستان روز گذشته گفت که عمران خان هدایت داده است که برای دفع بحران بشری در افغانستان به این کشور نیروی‌‌بشری واجد شرایط و تعلیم یافته در بخش‌های طب، تکنالوژی معلوماتی، محاسبه و مالی بفرستد و در این خصوص با کشورهای دوست همکاری دوجانبه را نیز ارزیابی کند.

اما این اظهارات با واکنش‌تند مقامات پیشین افغان مواجه شد و آنان این پیشنهاد را مداخلهٔ آشکار در امور افغانستان خواندند، اما مقامات گروه طالبان گفته اند که سخنان آقای خان تحریف شده است.

XS
SM
MD
LG