لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان دپلومات ارشد طالبان را به خاطر درگیری‌های مرزی احضار کرد


پاکستان روز جمعه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) یک دپلومات ارشد طالبان را به دلیل درگیری‌های مکرر مرزی میان دو کشور احضار کرد، درگیر‌ی‌های که در اثر آن حداقل شش نفر کشته و بیش از ۱۰ نفر زخمی شده اند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، تا کنون طالبان و مرزبانان پاکستانی چندین بار در ساحهٔ مرزی سپین بولدک-چمن درگیر شده اند و همواره هر دو طرف بار ملامت درگیری را به دوش یک دیگر انداخته اند.. پاکستان ادعا کرده است که گروه‌های تندرو مستقر در افغانستان حملات را در داخل قلمرو پاکستان انجام می‌دهند.

وزارت خارجهٔ پاکستان روز جمعه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "شارژدافیر افغانستان در اسلام‌آباد به وزارت خارجه احضار شد." در این اعلامیه‌ آمده است که وزارت خارجهٔ پاکستان درگیری‌های "بی دلیل" مرزی را به شدت محکوم کرده، درگیری‌هایی که موجب تلفات جانی و خسارات مالی شده است.

بر اساس این اعلامیه، محافظت از غیرنظامیان مسوولیت هر دو جناح است و از وقوع مجدد حملات در آینده باید جلوگیری شود.

در ادامهٔ این اعلامیه آمده است که "پاکستان همچنان متعهد به حفظ روابط برادرانه با افغانستان است. صلح در امتداد مرز پاکستان و افغانستان برای این هدف ضروری است."

یک روز پیش از این، سخنگوی وزارت دفاع طالبان در ارتباط به درگیری‌های مرزی گفت: "متاسفانه امروز یکبار دیگر از جانب نظامیان پاکستانی بر سپین بولدک گلوله باری صورت گرفته و منجر به بروز جنگ شد. امارت اسلامی در تلاش یافتن راه معقول گفتگو برای حل هر مشکل است. اقدامات منفی و بهانه‌جویی برای جنگ به سود هیچ طرفی نیست."

به گزارش بخش دیوهٔ صدای امریکا، دو طرف بر همدیگر از اسلحهٔ سبک و سنگین کار گرفته است که به گفتهٔ شاهدان منجر به تلفات سنگین در هر دو طرف مرز شده است.

یک مقام ارشد محلی پاکستان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که درگیری پس از آن روز پنجشنبه رخ داد که نیروهای طالبان بخشی از حصار مرزی را قطع کردند.

در همین حال، یک سخنگوی طالبان در ولایت قندهار گفته است که در اثر این درگیری یکی از جنگجویان طالبان کشته و ۱۰ نفر دیگر به شمول سه غیرنظامی زخمی شده اند. اما این سخنگوی طالبان در مورد این درگیری جزییات بیشتر ارایه نکرد. مقام‌های ارشد در نزدیکی مرز میان افغانستان و پاکستان که نخواستند نام‌های‌شان در گزارش ذکر شود، گفته اند که در این درگیری‌ها یک نفر کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شده اند.

یک رسانهٔ‌ محلی پاکستان گزارش داده است که خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، درپارلمان یا اسامبلهٔ ملی کشورش گفته است که کابل پس از وقوع این درگیری "عذرخواهی" کرده است، اما درگیری بار دیگر روز پنجشنبه رخ داد.

هزاران نفر همه روزه از مرز‌های سپین بولدک افغانستان و چمن پاکستان عبور و مرور می‌کنند که شامل انتقال کالاهای تجارتی میان دو کشور می‌شود. علاوه بر آن، شهروندان افغانستان همه روزه برای تداوی و دیدن خویشاوندان‌شان به پاکستان سفر می‌کنند.

ماه گذشته نیز یک مرد مسلح از جناح افغانستان یکی از محافظین سرحدی پاکستان را به ضرب گلوله کشت، اقدامی که سبب شد گذرگاه مرزی میان دو کشور برای یک هفته مسدود شود.

پس از آن، در حمله‌ای بر سفارت پاکستان مستقر در کابل، یک محافظ امنیتی این سفارت زخمی شد. شهباز شریف، این حمله را "تلاش برای ترور" سفیر این کشورش خواند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، پنجم دسمبر (۱۴ قوس) در ارتباط به حمله بر سفارت پاکستان با نشر تویتی گفت که فرد بازداشت شده شهروند یکی از کشورهای خارجی است و عضویت گروه داعش را دارد.

XS
SM
MD
LG