لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ پاکستان متهم اصلی قتل خبرنگار امریکایی را تبریه کرد


محکمۀ عالی پاکستان یک شهروند بریتانیایی پاکستانی‌تبار را که به جرم اختطاف و سربریدن دانیل پیرل، خبرنگار وال ستریت ژورنال محکوم شده بود، تبریه کرد.

محکمه عالی پاکستان روز پنجشنبه ۲۸ جنوری (نهم دلو) احمد عمر سعید شیخ و سه متهم دیگر را که شریک جرم در این قضیه پنداشته می‌شدند، از همه اتهامات تبریه و حکم کرد که شیخ و سه تن دیگر در صورت عدم پیگرد در قضیۀ دیگری، فوراً از زندان آزاد شوند.

احمد عمر سعید شیخ که متولد بریتانیا و اصلاً از پاکستان می‌باشد با سه متهم دیگر از ۱۸ سال به این سو در یکی از زندان‌های پاکستان زندانی بودند.

محمود شیخ وکیل مدافع احمد عمر سعید به خبرنگاران گفت: "در این حکم آمده است که آنان نباید حتا یک روز در زندان می‌بودند."

یک محکمۀ ضد تروریزم در سال ۲۰۰۲ در ایالت سند پاکستان، جایی که این جنایت ۱۸ سال پیش رخ داد، شیخ را به جرم آدم ربایی و قتل دانیل پیرل به اعدام و سه شریک جرمی‌اش را به حبس ابد محکوم کرده بود.

اما در ماه اپریل سال ۲۰۲۰ یک محکمۀ استیناف در پاکستان با تجدید نظر حکم اعدام شیخ را لغو و او را تنها به جرم آدم‌ربایی به هفت سال زندان محکوم کرد و دستور داد که با درنظرداشت میعاد سپری شدۀ حبس، وی باید آزاد شود.

سه متهم دیگر که شریک جرم در این قضیه پنداشته می‌شدند و در محکمۀ قبلی به حبس ابد محکوم شده بودند، از سوی این محکمه تبریه شدند.

اما حکومت پاکستان از آن زمان تا کنون با آزادی آنان مخالف کرده بود.

فیصل صدیقی ، وکیل خانواده پیرل، می‌گوید که هیات سه نفری محکمه عالی دو به نسبت یک به نفع شیخ رای دادند.

خانواده پیرل در بیانیه‌ای گفته اند: "تصمیم روز پنجشنبه تمسخر کامل بر عدالت است و آزادی این قاتلان روزنامه نگاران و مردم پاکستان را در همه جا به خطر می‌اندازد."

در بیانیه آمده است: "ما از دولت امریكا می خواهیم كه طبق قانون اقدامات لازم را برای اصلاح این بی عدالتی انجام دهد. "

در همین حال کمیتۀ حفاظت از ژورنالستان نیز از حکم محکمۀ عالی پاکستان انتقاد کرده است.

استیفن باتلر، هماهنگ کننده برنامه‌های آسیایی کمیتۀ حفاظت از ژورنالستان گفت: " از اینکه محکمۀ عالی پاکستان باوجود شواهد قاطع در مورد دخیل بودن احمد سعید عمر شیخ در اختطاف و قتل دانیل پیرل، او را تبریه و حکم آزادی او را داد، بسیار ناامید شدیم. دانیل پیرل سزاوار عدالت است و شیخ باید سزای جرم خود را ببیند. خبرنگاران در همه جا به دلیل تصمیم امروز، از امنیت کمتری برخوردار استند. "

واشنگتن ماه گذشته گفت كه آمادگی لازم را برای بازداشت و محاکمۀ عمر شیخ دارد و اصرار کرد كه ایالات متحده به او اجازه نخواهد داد تا از عدالت فرار کند.

اما كارشناسان حقوقی در پاكستان معتقدند كه قوانین این كشور اجازه نمی‌دهد که کشور دیگری چنین مداخله‌ای را انجام دهد.

دانیل پیرل، رییس پیشین بخش آسیای روزنامۀ وال استریت ژورنال در اوایل سال ۲۰۰۲ میلادی زمانیکه در مورد افراط‌گرایی مذهبی مصروف تهیه گزارش تحقیقی بود در شهر کراچی پاکستان اختطاف و سپس سربریده شد.

این قتل موجب اعتراضات گسترده بین المللی شد و بر حکومت پاکستان فشار آورده شد تا اقدامات جدی را علیه عاملان این رویداد روی دست گیرد.

XS
SM
MD
LG