لینک های دسترسی

Breaking News

نوازشریف پس از فیصله ستره محکمه پاکستان استعفا داد


این محکمه امروز جمعه، برگزار شده بود.
این محکمه امروز جمعه، برگزار شده بود.

ستره محکمه پاکستان، نوازشریف، صدراعظم این کشور را روز جمعه، به دلیل داشتن دارایی‌ در خارج از پاکستان و پنهان نگهداشتن آن، سلب صلاحیت کرد و از او خواست تا به صورت فوری از سمت‌اش کنار برود.

دفتر مطبوعاتی صدراعظم پاکستان گفته است با وجودیکه آقای شریف در مورد فیصلۀ محکمه ملاحظاتی دارد، آنرا پذیرفته و از سمت‌اش کنار رفت.

علاوه بر آن، ستره محکمه پاکستان روز جمعه با اتفاق آرای پنج قاضی از اداره مبارزه با فساد اداری پاکستان خواست تا اتهامات وارد شده مبنی بر فساد را به مریم شریف دختر نوازشریف، و شوهر وی و اسحاق دار، وزیر مالیۀ پاکستان بررسی کند.

آصف خواجه، وزیر دفاع پاکستان، احسان اقبال، وزیر پلان آن کشور و شاهد عباسی ،وزیر نفت آن پاکستان، از جملۀ اعضای حزب نواز شریف اند که احتمالاً به عوض آقای شریف در این پست انتخاب گردند.

در همین حال، حکومت افغانستان می گوید که هنوز وقت است در مورد تأثیرات کنار رفتن نواز شریف روی سیاستهای پاکستان در قبال افغانستان و گفتگوهای صلح و روابط بین دو کشور صحبت کرد.

اسنادی که در پی افشای اوراق پانامه، به رسانه‌ها درز کرد، نشان می‌دهد که یک دختر و دو پسر نواز شریف ملکیت و شرکت‌های بزرگ تجاری را در بیرون از پاکستان عهده‌دار اند و از درآمد این شرکت‌ها، برای خریداری ملکیت‌های گرانبها در لندن، پایتخت بریتانیا، استفاده می‌کنند.

در " اوراق پانامه " نام صدها پاکستانی دیگر نیز شامل است.

در فیصلۀ محکمۀ پاکستان آمده است که بر اساس قانون اساسی آن کشور، رئیس جمهور پاکستان باید اقدامات لازم را روی دست بگیرد تا روند "دموکراسی" تامین شود.

بر اساس قوانین پاکستان، کابینۀ نواز شریف نیز منحل می گردد و رئیس جمهور آن کشور از پارلمان خواهد خواست تا صدراعظم جدید را انتخاب کند.

محافظین امنیتی در بیرون ساختمان های ستره محکمه و پارلمان پاکستان
محافظین امنیتی در بیرون ساختمان های ستره محکمه و پارلمان پاکستان

واکنش های متفاوت

مریم اورنگ زیب، وزیر اطلاعات پاکستان، گفته است که حزب نواز شریف از فیصلۀ محکمه "متعجب نشده، اما غمگین" شده است.

خانم اورنگ زیب گفت "تاریخ شاهد است هر زمانیکه نواز شریف به گونۀ غیر عادلانه کنار زده شده است، مردم پاکستان با اکثریت بزرگتر او را دوباره به پارلمان آورده است."

مخالفین حکومت نواز شریف از فیصلۀ محکمه و کنارگیری صدراعظم پاکستان، استقبال کردند
مخالفین حکومت نواز شریف از فیصلۀ محکمه و کنارگیری صدراعظم پاکستان، استقبال کردند


اما حزب تحریک انصاف، به رهبری عمران خان، که حزب مخالف حکومت نواز شریف است، ضمن استقبال از فیصله محکمه و کنار رفتن نواز شریف از قدرت، گفته است که چنین اقدام به مثابۀ پیروزی عدالت و قانون است.

اسد عمر، یک قانونگذار ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان گفته است که کنار رفتن نواز شریف "پیروزی عدالت و پیروزی قانون اساسی و دموکراسی" در پاکستان است. به گفتۀ وی از این پس، پاکستان توسط قانون اساسی رهبری خواهد شد، نه یک خانواده.

عمران خان و حزب وی در ستره محکمۀ پاکستان بر ضد نواز شریف و اعضای خانواده اش، اقدام کرد
عمران خان و حزب وی در ستره محکمۀ پاکستان بر ضد نواز شریف و اعضای خانواده اش، اقدام کرد

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف، نیز ضمن استقبال از فیصلۀ ستره محکمۀ پاکستان، گفت که چنین اقدام به مثابۀ پیروزی پاکستان است. او همچنین گفته است که قوانین بالای افراد ضعیف تطبیق می شد و در گذشته افراد قدرتمند در برابر اعمال شان، حسابده نبودند.

آقای عمران خان گفته است که "امروز به خاطر پاکستان خوشحالم، زیرا برای اولین بار ستره محکمه بر ضد یک صدراعظم قدرتمند و برحال عمل کرده است. همه ملت از این فیصله استقبال می کند، زیرا برای ما امید می دهد که مثل سایر کشور ها، حاکمیت قانون بر افراد قدرتمند تطبیق می شود."

پیش از این نواز شریف، دو دور به عنوان صدراعظم پاکستان وظیفه اجرا کرده بود. نوازشریف ۶۷ ساله در سال ۲۰۱۳ میلادی برای سومین بار به حیث صدراعظم پاکستان تعیین شد.

او، اتهامات فساد را بر خود و خانواده‌اش رد کرده و آنرا دسیسۀ در برابر حکومت خود دانسته است.

از سوی هم، اردوی پاکستان هرنوع دخالت مستقیم خویش را در این قضیه رد کرده است.

XS
SM
MD
LG