لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ عالی پاکستان برخلاف عمران خان حکم داد


محکمهٔ‌ عالی پاکستان روز پنج شنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) مسدود کردن رای عدم اعتماد عليه عمران خان، صدراعظم آن کشور و انحلال پارلمان را مغایر قانون اساسی خواند.

جلسهٔ محکمهٔ پاکستان پس از آن آغاز شد که قرار بود پارلمان پاکستان روز یکشنبه سوم اپریل در مورد اتهام سو مدیریت پاکستان توسط عمران خان، رای گیری کند—رای گیری که احتمالاً منتج به سلب اعتماد و برکناری آقای خان از کرسی صدارت‌ آن کشور می شد.

اما برخلاف انتظار، قاسم خان سوری،‌ سرپرست پارلمان پاکستان، تقاضای رای عدم اعتماد از سوی احزاب مخالف آن کشور را رد کرد و گفت که چنین رای گیری در مطابقت با قانون اساسی نیست و نشست پارلمان را که از طریق تلویزیون به صورت زنده نشر می‌شد، پایان داد.

ستره محکمهٔ پاکستان همچنان دستور داد تا پارلمان این کشور به تاریخ نهم اپریل کار خود را ازسر بگیرد و روند رای عدم اعتماد به عمران خان را آغاز کند.

قرار است روند رای عدم اعتماد به عمران خان ساعت ۱۰ صبح روز شنبه نهم اپریل آغاز شود.

پس از آنکه سرپرست پارلمان پاکستان نشست روز دوشنبه اسامبلهٔ ملی آن کشور را خاتمه داد،‌عارف علوی، رییس جمهور آن کشور به درخواست عمران خان،‌ پارلمان کشورش را منحل کرد و خواهان انتخابات جدید در ظرف ۹۰ روز آینده شد. عمران خان نیز کابینهٔ حکومت خود را منحل اعلام کرد.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، صدر اعظم نمی‌تواند در حالی که با رای عدم اعتماد مواجه باشد، خواستار انحلال پارلمان شود.

احزاب مخالف حکومت عمران خان در اوایل ماه گذشته خواستار رای گیری پارلمان در مورد دادن رای عدم اعتماد به عمران خان شدند. این احزاب گفتندکه حزب حاکم تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان با از دست دادن ۲۰ کرسی پارلمان، اکثریت را از دست داده و باید از قدرت برکنار شود.

احزاب مخالف حکومت پاکستان همچنین ادعا می‌کنند که عمران خان اقتصاد و سیاست خارجی پاکستان را به درستی مدیریت نتوانسته است، اتهامی که از سوی عمران خان این اتهامات را رد کرده است.

با توجه به ایتلاف‌ سیاسی جدید در پارلمان پاکستان به نظر می‌رسد که شاید عمران خان در رای‌گیری روز شنبه رای کافی را برای جلب اعتماد قانونگذاران پاکستانی کسب نکند.

برای اینکه آقای خان در قدرت بماند، باید از ۳۴۲ عضو پارلمان آن کشور کم از کم ۱۷۲ عضو به حمایت از دوام کار وی رای بدهند.

در حال حاضر حزب تحریک انصاف پاکستان ۱۶۶ کرسی پارلمان آن کشور را در اختیار دارد و با درنظرداشت ایتلاف‌ سیاسی جدید، گمان می‌رود که در رای‌گیری روز شنبه کم از کم ۱۷۶ عضو پارلمان به عمران خان رای عدم اعتماد بدهند.

پاکستان از بدو تاسیس بحرانات سیاسی را تجربه کرده و هیچ صدر اعظمی در طول تاریخ ۷۵ سالۀ این کشور نتوانسته است دورۀ صدارت خود را تکمیل کند.

XS
SM
MD
LG