لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: پالیسی افغانستان در قبال پاکستان تغییر کرده است


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید که پالیسی آن کشور در قبال پاکستان تغییر کرده اما کابل به تعهدات داده شدۀ خود در نشست چهارجانبۀ صلح پابند است.

دواخان مینه پال در صحبتی که با اکرام شینواری، خبرنگار صدای امریکا داشت گفت که پاکستان باید به تعهداتش در نشست چهارجانبۀ صلح عمل کند و گر نه به گفتۀ آقای مینه پال "مذکرات صلح به نتیجۀ مثبتی برسد."

معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی شبکۀ حقانی را مسوول حملۀ روز سه شنبه در کابل خوانده گفت که آن شبکه "با حمایت استخبارات پاکستان" حملۀ انتحاری را انجام داده است.

توجه شما را به جریان کامل این مصاحبه جلب می داریم که با آواز آقای مینه پال آغاز می شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00
لینک دانلود

پیوند دوم:

این هم شرح مصاحبۀ با آقای دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان که

سوال: تازه ترین تحقیقات در مورد حملۀ انتحاری روز سه شنبۀ کابل از چه قرار است؟

مینه پال:"به همۀ مردم افغانستان آدرس عامل حملات انجام شده در چهارده سال اخیر در این کشور روشن و معلوم است. محل آن حملات، افرادی که برای همچو حملات تربیه و تجهیز شده به آنان واسکت های انتحاری داده شده و برای حملات انتحاری آماده می شوند نیز معلوم است. این حمله را شبکۀ حقانی انجام داده است و برای شما معلوم است که شبکۀ حقانی در ارتباط نزدیک با پاکستان قرار دارد و برنامه های آنان را علیه مردم و خاک افغانستان عملی می کند. این معلومات ابتدایی است که در دسترس ما قرار دارد اما اینکه این افراد از کجا آمده و چگونه به محل رویداد رسیده اند، در تحقیقات روز های آینده روشن خواهد شد."

سوال: یعنی به باور شما این حمله با کمک ادارۀ استخبارات پاکستان انجام شده است؟

مینه پال:"هر حملۀ که در آن شبکۀ حقانی دست داشته باشد، بدون کمک پاکستان انجام شده نمی تواند. چهارده سال اخیر این گفته را ثابت ساخته است. "

سوال: آیا این اظهارات شما در بارۀ مذاکرات صلح چهارجانبه و حملۀ انتحاری سه شنبه در کابل، بیان کنندۀ تغییر پالیسی حکومت افغانستان در قبال پاکستان است؟

مینه پال:"پالیسی ها هیچگاهی ثابت نمی مانند و همواره تغییر میآبند. این پالیسی ها بادرنظرداشت تعهدات و اقدامات کشور ها تغییر می نماید. پالیسی ما کاملاً تغییر کرده است. ما در برابر ملت افغانستان مسوولیت داریم تا علیه کسانی ایستاده شویم که مردم ما را شهید ساخته و به اعمال مختلف تخریبی مانند انفجار و انتحار دست می زند. اما باآنهم به تعهدات که حکومت افغانستان در نشست چهارجانبۀ صلح داده است، پابند می باشد. اما می خواهیم که پاکستان تعهداتی را که در آن نشست داده است، در عمل ثابت سازد. و اگر به تعهدات خود عمل نکند، فکر نمی کنم که این مذاکرات به نتیجه روشن و خاصی برسد."

سوال: آقای مینه پال آیا این اظهارات شما بر مذاکرات حکومت افغانستان با حزب اسلامی تاثیر گذار خواهد بود؟

مینه پال:"موقف و موضع ما روشن است. هر جناحی که تن به صلح می دهد ما از آنان استقبال کرده به آنان خوش آمدید می گوییم. حکمتیار صاحب آواز صلح را بلند کرده و ما هم در مذاکرات با حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار قرار داریم. اما جناحی که صلح نکرده و تن به جنگ می دهد، آماده استیم تا علیه آنان بجنگیم. حکمتیار صاحب تاهنوز در موقف صلح قرار دارد و ما هم مذاکرات صلح را با ایشان پیش می بریم."

سوال: آیا پیشرفت های در این مذاکرات صورت گرفته است؟

مینه پال:"در بسیاری موارد پیشرفت های صورت گرفته و موضوعات بسیار اندکی باقی مانده که باید روی آن بحث شود. توقع و خواهش ما هم همین است که در آن بخش ها هم به توافق برسیم و آقای حکمتیار بتواند دوباره زندگی و سیاست صلح آمیز خود را در افغانستان از سر گیرد."

XS
SM
MD
LG