لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری پاکستان به تداوم آتش بس طالبان آن کشور


رستم شاه مهمند، یک تن از دیپلمات های پیشین و یک عضو تیم مذاکره کننده پاکستان می گوید اگر حکومت آن کشور گام های مطلوب و مثبت را اتخاذ کند، آتش بس اعلام شده از سوی طالبان پاکستانی ادامه خواهد یافت.

آقای مهمند می گوید قضیه زندانیان طالبان که از نقاط مختلف پاکستان دستگیر شده اند و تعداد آنان به هزارها تن می رسند، برای چندین سال در محکمه پاکستان جریان دارد. چون آنان تحت کدام قانونی دستگیر نشده اند و محکمه عالی پاکستان دخیل این قضیه می باشد، باید انان رها شوند. اگر علیه آنان شواهد وجود داشته باشد، باید به محکمه پبش شود.

این مقام پاکستانی همچنان می گوید طالبان پاکستانی دو شرط را برای برقراری آتش بس پیشنهاد کرده اند: یکی رهایی تندروان غیر نظامی و دیگر کنترول بریک منطقه خاص قبایلی شامل آن است.

به گفته این مذاکره کننده پاکستانی اردوی پاکستان بیان داشته است که هیچ زندانی غیر نظامی در بند نیست و حکومت در پاسخ به خواسته دوم طالبان تا حال کدام پاسخی ارائه نکرده اند.

اما سخنگوی طالبان می گوید که بعد از تصمیم پاکستان که شرایط آنان را می پذیرد، این آتش بس با حکومت پاکستان اعلام شد.

بعد از آنکه تحریک طالبان پاکستانی در بخشی از مساعی برای مذاکرات صلح با حکومت آن کشور برای یک ماه آتش بس را اعلام کرد، حکومت پاکستان با متوقف کردن حملات هوایی علیه تندروان در مناطق قبایلی آن کشور، رسماً پیشنهاد آتش بس از جانب طالبان پاکستانی را پاسخ گفت.

وزارت داخله پاکستان طی نشر یک خبرنامه گفت که این تصمیم بعد از جلسات بین چودری نثار علی خان، وزیر داخله، نواز شریف صدراعظم و جنرال راحیل شریف، لوی دریستز قوای مسلح آن کشوراتخاذ شد.

امیدواری شورای عالی صلح افغانستان

در هیمن حال، اعضای شورای عالی صلح افغانستان از آتش بس در پاکستان استقبال کرده وابراز امیدواری می کنند که در افغانستان هم گام های مشابه برداشته شود.

مولوی شفیع الله عضو شورای عالی صلح به صدای امریکا در این مورد می گوید "همسایه ما که از مشکل می برایند و به یک تفاهم می رسند، تفاهم این که آتش بس اعلام می شود و مذاکرات جریان پیدا می کند، واقعاً قابل استقبال است. این را تقدیر و استقبال می کنیم و روشن است که آهسته آهسته آتش بس در افغانستان هم صورت خواهد گرفت."

این عضو شورای عالی صلح امیدوار است تا طالبان افغان نیز اقدام مشابه را روی دست گیرند و به میز مذاکره حاضر شوند.

اما احمد سعیدی، تحلیلگر افغان این آتش بس را شکننده می داند. سعیدی می گوید "اول این آتش بس شکننده است چون تنظیم های مختلف است، دوم این آتش بس مؤقتی است و به خاطر تشدید جنگ در افغانستان می باشد، سوم این آتش بس باعث این می شود تا هر روز در افغانستان انتحار و انفجار شود. آی اس آی پاکستان بسیار اصرار دارد که حد اقل گروه های پاکستان طی یک ماه الی یک و نیم ماه آتش بس کنند زیرا جنگ در افغانستان به خاطر انتخابات رونق پیدا کند."

این در حالی است که حکومت پاکستان گفتگو ها را با طالبان پاکستانی بعد از حملات خشونت بارآنان متوقف کرده بود و خواستار آتش بس بدون شرط گردیده بودند اما پروفیسور محمد ابراهیم ،مذاکره کننده طرف طالبان پاکستانی می گوید با این حال نیز تلاش های افراد در زمینه مذاکره صلح دیده می شد.

قراراست تیم آقای ابراهیم بعد از برگشت مولانا سمیع الحق، رهبر این تیم از عربستان سعودی در ظرف چند روز آینده وارد مذاکره با حکومت پاکستان شود.
XS
SM
MD
LG