لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان از ایران خواست کشته شدن 'هولناک' نه شهروندش را بررسی کند


پاکستان روز شنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) تایید کرد که نه شهروند این کشور در یک "حادثه تروریستی" توسط افراد مسلح در ایران کشته شدند و خواستار تحقیقات فوری و مجازات عاملان آن شد.

رسانه‌های دولتی ایران روز شنبه ۲۷ جنوری (هفتم دلو) گزارش دادند که افراد مسلح نه شهروند خارجی را در جنوب‌شرق ایران واقع در نزدیکی مرز پاکستان کشتند. براساس گزارش‌ها این اتباع پاکستانی در یک ورکشاپ ترمیم موتر کار می‌کردند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: "این یک حادثه هولناک و نفرت انگیز است و ما آن را به صراحت محکوم می‌کنیم."

بلوچ افزود: "ما با مقامات ایرانی در تماس هستیم و بر لزوم رسیدگی فوری به این حادثه و پاسخگویی عاملان این جنایت شنیع تاکید کرده‌ایم."

تا حالا هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این حملهٔ مرگبار را به عهده نگرفته است.

بلوچ گفت که یک دپلومات ارشد پاکستانی به شفاخانه‌ای که چندین مجروج حادثه تحت مداوا قرار دارد رفته و گفت که برای بازگرداندن اجساد قربانیان تدابیر گرفته شده است.

او گفت: " چنین حملات بزدلانه نمی تواند پاکستان را از عزمش برای مبارزه با تروریزم باز دارد."

این حادثه یک هفته پس از آن رخ داد که دو کشور در حملات فرامرزی قلمرو یکدیگر را آماج حملات قرار دادند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ ۱۶ جنوری مواضع گروه "جیش‌العدل" را در پاکستان هدف حملات راکتی و طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) قرار داد که به گفتهٔ مقامات پاکستان سبب کشته شدن دو کودک شد.

پاکستان نیز در حملات تلافی جویانه به تاریخ ۱۸ جنوری حملات هوایی را در ولایت سیستان بلوچستان ایران انجام داد که در نتیجهٔ آن نه نفر که اکثر آن زنان و کودکان بودند،‌ کشته شدند.

اسلام آباد گفت که اردوی پاکستان پایگاه های گروه‌های شبه نظامی بلوچ را که حملات علیه پاکستان را از مناطق مرزی ایران انجام می‌دادند، هدف قرار داده است.

هر دو کشور مدت‌هاست که یکدیگر را متهم می‌کنند که به اندازه کافی برای سرنگون کردن جنگجویان فراری در قلمرو خود اقدام نمی‌کنند.

تنش های نظامی ترس از درگیری گسترده تر بین ایران و پاکستان را افزایش داده است. با این حال، دو کشور دوشنبه گذشته اعلام کردند که تصمیم به "تنش زدایی" و احیای روابط دپلوماتیک فوری گرفته اند.

مقامات هر دو طرف روز جمعه تایید کردند که سفرای پاکستان و ایران برای از سرگیری ماموریت های معمول دپلوماتیک خود به سفارتخانه های خود بازگشته اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز قرار است روز دوشنبه وارد اسلام آباد شود تا با جلیل عباس جیلانی، همتای پاکستانی خود دیدار و گفتگو کند.

گروه

XS
SM
MD
LG