لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ها از بابت تنش میان پاکستان و امریکا


یک هفته پس از آن که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده، با اعلام استراتیژی جدید برای افغانستان، اسلام آباد را علناً به خاطر پناه دادن به تندروان سرزنش نمود، پاکستان سفرِ از قبل تنظیم شدۀ یک دیپلومات امریکایی به اسلام آباد را، به تاخیر انداخت.

قرار بود هیئت امریکایی به رهبری الیس ویلز، دستیار موقت وزارت خارجۀ ایالات متحده در أمور آسیای جنوبی، و سرپرست دفتر نمایندۀ خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، امروز دوشنبه وارد پاکستان شود، اما وزارت خارجۀ پاکستان دیروز اعلام داشت که این سفر هیئت امریکایی، به درخواست حکومت پاکستان، تا یک وقت نامعین، به تأخیر افگنده شد.

مقامات ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در صحبت با صدای امریکا، راجع به تنش ها میان واشنگتن و اسلام آباد، و واکنش های منفی در قبال استراتژی تازه ایالات متحده برای افغانستان، تبصره ای نکردند. ریاست اجرائیه نیز آن را موضوع داخلی پاکستان خواند.

اما قبل از این، رئیس جمهور غنی گفته بود که استراتیژی تازه امریکا، مسیر آیندۀ افغانستان را روشن ساخته است. آقای غنی از اسلام آباد نیز خواست که سیاست هایش را در قبال افغانستان، بازنگری کند.

شماری از تحلیلگران افغان بدین باورند که افزایش تنش ها میان امریکا و پاکستان، جنگ افغانستان را به درازا خواهد کشاند.

محمد یوسف امین ځاځی، تحلیلگر مسایل نظامی، میگوید که خصومت قدرت های جهان در منطقه، باعث میگردد که وضعیت به "فاجعه" کشانیده شود. محمد محسن مختار، تحلیلگر دیگر نظامی، میگوید که در چنین حالت، حمایت چین و روسیه از پاکستان، به معنی تلاش برای زمین گیر ساختن امریکا در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG