لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان همکاری استخباراتی با امریکا را به تعلیق درآورد


خرم دستگیر خان، وزیر دفاع پاکستان
خرم دستگیر خان، وزیر دفاع پاکستان

خرم دستگیر خان، وزیر دفاع پاکستان، امروز تأیید کرد که آن کشور همکاری استخباراتی اش با ایالات متحده را به تعلیق درآورده است.

وزیر دفاع پاکستان این نکته را امروز در مرکز مطالعات ستراتیژیک اسلام آباد اظهار داشت و گفت که پاکستان سایر تسهیلاتی را که در اختیار امریکا قرار داده، هنوز امریکا از آن کار گرفته میتواند، اما همکاری ها در عرصۀ استخباراتی، و نیز در بخش دفاعی، میان دو کشور به تعلیق در آورده شده است.

قابل یاد آوریست که پس از به تعلیق درآمدن کمک های نظامی امریکا به پاکستان، ایالات متحده هنوز هم میتواند تدارکات نظامی خود را از طریق پاکستان به افغانستان انتقال دهد.

مقامات نظامی امریکا، مراقب اوضاع بوده و میبینند که آیا پاکستان این راه تدارکاتی را در تلافی به قطع کمک ها، مسدود خواهد کرد یا خیر.

در عین حال، امریکا سلسلۀ فشار هایش بر پاکستان را جاری نگهداشته و در تازه ترین انکشاف، وزارت دفاع ایالات متحده گفته است برای پاکستان روشن ساخته که اگر میخواهد صد ها میلیون دالر کمک نظامی واشنگتن را بدست آرد، مشخصاً چه کاری را باید انجام دهد. پنتاگان افزوده که رهبران طالبان و شبکۀ حقانی، دیگر باید جایی در پاکستان نداشته باشند.

دگروال باب ماننگ، سخنگوی وزارت دفاع امریکا دیروز دوشنبه گفت: «ما آماده ایم تا در عرصۀ مبارزۀ بدون تفکیک با گروه های دهشت افگن، با پاکستان کار کنیم. ما به گفتگو های خصوصی با پاکستان، ادامه خواهیم داد.»

سخنگوی پنتاگان گفت که رهبران گروه طالبان و شبکۀ حقانی، و نیز طراحان حملات شان، دیگر نباید قادر باشند که از خاک پاکستان فعالیت کنند و یا در آنجا پناهگاه داشته باشند.

اظهارات رئیس سی آی ای

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، هفتۀ گذشته روند پرداخت حدود ۹۰۰ میلیارد دالر به پاکستان را به تعلیق درآورد و دلیل آن را، کار ناکافی پاکستان در از بین بردن پایگاه های طالبان و شبکۀ حقانی عنوان کرد.

افزون بر این، کمک تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیارد دالر نیز تحت سؤال قرار گرفته است.

مایک پامپئو، رئیس استخبارات مرکزی امریکا یا سی آی ای، میگوید که طبق اطلاعات آنان، پاکستان هنوز هم به دهشت افگنان پناه میدهد.

آقای پامپئو در یک برنامۀ تلویزیون سی بی اس، گفت که بر مبنای اطلاعات استخباراتی، "پاکستان هنوز هم در داخل آن کشور، برای تروریستانی که به ایالات متحده خطر پیش میکنند، پناهگاه امن فراهم میاورد".

رئیس سی آی ای افزود که اگر پاکستان این مشکل را حل نسازد، در آن صورت "ما برای حفظ امریکا اقدام خواهیم کرد".

مایک پامپئو، هشدار اخیر رئیس جمهور ترمپ به پاکستان را، إتمام حجت خواند.

رهایی صوفی محمد

در حالی که روابط پاکستان و ایالات متحدۀ امریکا تنش آلود شده است، یک محکمۀ پاکستان دیروز حکم رهایی صوفی محمد، یک روحانی تندرو ضد امریکا را صادر کرد.

صوفی محمد پس از تهاجم امریکا بر أفغانستان، به همراهی هزاران جنجگوی داوطلب به أفغانستان رفته بود. او خسر ملا فضل الله، رهبر طالبان پاکستانی است و از سال ۲۰۰۹ بدینسو زندانی بود.

از سوی دیگر، یک گزارش تازه، حضور گسترده و هشدار دهندۀ گروه دولت اسلامی یا داعش را در پاکستان مستند سازی کرده است.

در گزارش سالانۀ انستیتوت مستقل مطالعات صلح پاکستان آمده است که تحریک طالبان پاکستان و شاخه های انشعابی آن، هنوز هم تهدید جدی برای پاکستان بوده و مسوول ۵۸ در صد حملات در آن کشور اند.

این گزارش حاکی از فعالیت فزایندۀ داعش در ایالت های بلوچستان و سند است.

XS
SM
MD
LG