لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: خواهان قطع حملات طیارات بدون پیلوت استیم


در جریان اولین سفر جان کری به پاکستان به حیث وزیرخارجه ایالات متحده امریکا از او استقبال گرمی صورت گرفت و او به تعقیب هرجلسه با رهبران پاکستان خیلی امیدوار معلوم می شد.

جان کری در مورد نحوه مذاکرات گفت: "مذاکرات دوباره جان گرفته می تواند روی مسایل بیشماری بین ما متمرکز شود که می توان آنرا از تنظیم سرحدات الی مبارزه با دهشت افگنی و از سرمایه گزاری های خصوصی ایالات متحده تا احیای اقتصاد خود پاکستان بچرخد."

اینکه این سفر به کجا می انجامد و شراکت تمام عیار میان دو کشور چه نتایجی را به بار می اورد، نتایج آن معلوم نیست. این مطلب را مایکل کوگلمن از مرکز بین المللی ولسن بیان داشت.

آقای کوگلمن گفت: "درروابط فعلی میان ایالات متحده و پاکستان نقاط مشترک اندکی دیده می شود، زیرا دید هردو کشور از دشمنان تندرو و اینکه کی باید هدف قرار گیرد متفاوت است."

یک مطلب دیگر که دو کشور را از همدیگر فاصله می دهد، استفاده از طیاره های بی پیلوت است که درمنطقه شمال غرب پاکستان برضد شورشیانی استعمال می شود که حملاتی را در داخل افغانستان براه می اندازند.

سرتاج عزیر، مشاور در امور خارجی پاکستان که به تعقیب سخنان کری صحبت می کرد موقف حکومت کشورش را به صورت واضح بیان داشت.

سرتاج، مشاور در امور خارجه پاکستان می گوید: "نخیر. ما از امریکایان خواهان قطع این حملات هستیم نه مهار کردن آن."

کری درجریان سفرش در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که این حملات وقتی توقف خواهد یافت که تهدیدات ازین ساحات محدود شود.

به گفته کوگلمن این سخنان ممکن، نواز شریف صدراعظم پاکستان را خرسند سازد اما اردوی این کشور را راضی نمی سازد.

کوگلمن می گوید: "دلیل خوبی موجود است آنچه را دولت پاکستان درظاهر اظهار میدارد، درخفا چنین نباشد. اما حد اقل، ما از افشای برخی از اسناد اکنون می دانیم که اردوی پاکستان با امریکا به توافقی رسیده است که می تواند با این حملات طیارات بی پیلوت متروک شود."

باوجود این تفاوتها، ایالات متحده امریکا و پاکستان از ترمیم روابط شان منفعتی بدست می اورند.

پاکستان به سرمایه گزاری امریکا احتیاج دارد که بتواند زیربنای تولید انرژی خویش را تقویت کند و امریکا به ثبات در پاکستان نیازدارد تا بتواند سال آینده قوایش را از کشورهمسایه آن، افغانستان بیرون کشد
.
XS
SM
MD
LG