لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش ها به مذاکرات صلح طالبان پاکستان با حکومت


حکومت پاکستان در یک تلاش عمده حمایت رهبران نظامی، استخباراتی و سیاسی را برای راه اندازی مذاکرات صلح با طالبان پاکستان به دست آورده است. ولی طالبان پاکستانی هنوز از خود واکنشی نشان نداده اند.

شاهدالله شاهد، سخنگوی شورای مرکزی طالبان پاکستان، به آژانس خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که حکیم الله مهسود رهبر طالبان پاکستان در یک گردهمایی در مقابل حکومت آن کشور اظهار بی اعتمادی نموده گفته است که اگرحکومت واقعاً خواستار مذاکرات است باید زندانیان طالبان را آزاد ساخته و عساکر اردو را باید از ساحات قبایلی خارج سازد.

این در حالی است که تورن جنرال ثناالله نیازی یک قوماندان ارشد اردو و دو افسر دیگر امروز درانفجار یک بم کنار جاده در ساحۀ بره دیر خیبرپختونخوا کشته شد و طالبان مسؤولیت این رویداد را به عهده گرفته اند.

گفته می شود که این جنرال اردو برای بررسی امکانان خروج نیروها از "مالاکند دویژن" به ساحه رفته بود.

تحلیلگران می گویند که کشته شدن این افسر ممکن به مذاکرات صلح میان حکومت نواز شریف صدر اعظم پاکستان و طالبان پاکستانی، قبل از آغاز نقطه پایان گذارد.

رحیم الله یوسفزی تحلیلگر پاکستانی میگوید که با اتفاق افتادن این حادثه سوال های زیادی مطرح خواهد شد.

آقای یوسفزی می گوید: "در این دو موضوع مطرح است، یکی این که حکومت جدید پاکستان خواهان مذاکرات صلح با تحریک طالبان است و دوم این که طالبان نیز مایل صحبت با حکومت اند ولی با آنهم اکنون انتقادات و سوالاتی زیادی در مورد این مذاکرات به میان خواهد آمد."

با پیشنهاد مذاکرات از سوی حکومت هفتۀ گذشته طالبان و حکومت در تلاش برای ایجاد فضای اعتماد، چند تن از اسرا را تبادله کردند.

شاهدالله شاهد علاوه کرده است که پس از دریافت پیشنهاد مذاکرات از سوی حکومت، طالبان پاکستان گرد همایی را به روز یک شنبه راه اندازی کرد اما نمایندگان حکومتی هنوز با نمایندگان آنها ملاقات نکرده اند.

این در حالی است که رسانه های پاکستانی در این اواخر از آغاز مذاکرات در کوه های تاسیل گزارش های را به نشر رسانیده است. رسانه ها مشعر است که حکومت برای مصالحه با طالبان فهرست رهایی 4752 زندانی طالب را تهیه کرده است.

ادعای مردود

اما این گزارش ها از سوی هر دو جانب رد شده است.

حسیم الله مهسود سخنگوی محلی طالبان به رسانه ها گفته است که گفته است که رهایی زندانیان بخشی از مذاکرات نبوده اما در صورت آغاز مذاکرات، شرایط بیشتری به حکومت پیشنهاد خواهد شد.

حکومت نواز شریف در راستای امتیاز دهی به طالبان ، حمایت رهبران سیاسی را به دست آورده است اما چوهدری افتخار قاضی القضات پاکستان گفته است که او نمی تواند مجرمین را بدون کدام دلیل مورد عفو قرار دهد.

چوهدری افتخار گفته است که تمام فیصله ها بر اساس قانون صورت خواهد گرفت.
اما امتیاز خان تحلیلگر امور در شهر پشاور میگوید که حکومت در این بخش دست باز دارد.

چوهدری افتخار می گوید: "حکومت تا یک حدی در این بخش کامیاب است، نواز شریف برای امتیاز گیری به طالبان وقت زیادی را گرفت و اکنون رهبران سیاسی نیز از او حمایت می کنند."

برخی از ناظرین این روند در مورد مذاکرات خوشبین نیستند، زیرا تلاش های پیشین برای کشانیدن طالبان به میز مذاکرات به ناکامی گرائیده است.

منتقدین مذاکرات صلح میگویند که این امر به طالبان فرصت را مساعد میسازد تا آنها دوباره تنظیم شده به جنگ شان در مقابل حکومت ادامه دهند.

طالبان پاکستانی در اواخر سال گذشته تمایل خود را برای برگزاری مذاکرات صلح ابراز نموده بودند اما پس از آن که فرد شماره دوم آنها در یک حملۀ طیاره بی پیلوت امریکایی کشته شد، در ماه می سال گذشته پا از مذاکرات عقب کشیدند.
XS
SM
MD
LG