لینک های دسترسی

Breaking News

مظاهرات ضد پاکستان در واشنگتن، لندن و تورانتو


افغان های ساکن در ایالات متحده در حالیکه در برابر ساختمان کانگرس این کشور صف کشیده بودند ادارۀ استخبارات پاکستان را به کشتار افغان ها و بازی دوگانه متهم کردند.

خسرو فیض، ترتیب دهننده این مظاهره که از ایالت کالیفورنیا به واشنگتن آمده است می گوید تشدید حملات انتحاری و دهشت افگنانه در افغانستان باعث شد که از طریق صفحات اجتماعی انترنت، پیشنهاد بلند کردن صدای اعتراض افغان های مقیم در خارج از کشور شان را مطرح کند و همان بود که شماری ازافغان ها در کشور های غربی، این پیشنهاد را پذیرفته و قرار شد مظاهرات هماهنگ شده به روز یکشنبه ۷ دسمبر راه اندازی شود.

فیض به صدای امریکا گفت که هدف از اعتراضات مدنی صلح آمیز امروز، ابراز همدردی با هموطنانی بود که در اثر حملات دهشت افگنان و حامیان شان که همانا پاکستان باشد، جان های خود را از دست می دهند.

فیض گفت که {آنان} می خواهند صدای مردم افغانستان را انعکاس دهند که دیگر جنگ نخواسته و نمی خواهند بعد از این قربانی دهشت افگنی باشند، زیرا در طول ۱۳ سال گذشته، به اندازه کافی قربانی داده اند.

آقای فیض گفت تقاضای آنها از حکومت و کانگرس امریکا این است که کمک مالی را که به پاکستان به خاطر جنگ با دهشت افگنی می کنند، مقید تر ساخته و شرایط گذاشته شود که این جنگ را صادقانه انجام دهند.

احمد مرید یکی از مظاهره کننده گان در حالیکه در هوای سرد شهر واشنگتن شعار های را با خود حمل می کرد، با محکوم کردن حملات دهشت افگنی در افغانستان و سیاست های ضد انسانی حکومت و اردوی پاکستان گفت:

احمد مرید گفت طبعاً به عنوان یک افغان و به عنوان یک انسان، حملاتی را که سبب از بین رفتن انسان های بیگناه می شود چی در افغانستان باشد و یا در پاکستان باشد محکوم می کند. او گفت که هدف تضعیف حکومت وحدت ملی افغانستان می باشد.

ده ها شهروند افغان در لندن نیز با راه اندازی مظاهرات صلح آمیز، ادارۀ استخبارات پاکستان را حامی طالبان و تروریزم عنوان کردند. مظاهره کنندگان در لندن، که در جمع شان گل ولی هم بود، از حکومت بریتانیا خواستند تا با اعمال فشاربر پاکستان، آن کشور را وادار سازد که از حمایت طالبان و دهشت افگنان دست بردارد.

گل ولی در صحبت با رادیو آشنا گفت نقش داشتن پاکستان و آی اس آی، در کشتن افغانها، باید متوقف شود. او اضافه کرد که دیگر به تنگ آمده اند که پاکستان از یک جانب افغانها را کشته میرود، و از جانب دیگر می گوید دوست افغان ها است.

در عین روز، صد ها تن از افغان های مقیم تورانتوی کانادا نیز در مقابل قنسولگری پاکستان اجتماع کرده صدای اعتراض خود را از مداخلات آن کشور در افغانستان بلند کردند.

داود احمدزی، باشنده شهر تورانتو که در این مظاهره اشتراک کرده بود می گوید هدف شان آگاهی دهی به مردم در مورد تحولات مرگبار اخیر در افغانستان بود و به اینکار ادامه خواهند داد.

در یک ماه اخیر بی امنی ها در افغانستان، خاصتاً شهر کابل افزایش یافته است ودریک ماه گذشته این شهر شاهد ۱۱ حمله انتحاری وانفجاری بوده است که درنتیجه آن ده ها تن کشته وده ها تن زخمی شد.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG