لینک های دسترسی

Breaking News

خاموش ساختن صدای جامعه مدنی پاکستان


وزیر داخله پاکستان به افرادی که در صفحات اجتماعی انترنت، مطالبی را علیه حکومت نشر میکنند، هشدار داد که محاکمه خواهند شد.

چودری نثار علی خان با تائید سرکوبی فعالین در صفحات اجتماعی گفت که نیرو های امنیتی پاکستان ۲۷ حساب انترنتی را شناسایی کرده و این حساب ها تحت تحقیق قرار دارد.

اداره تحقیقات فدرال پاکستان گفت که این افراد بر اساس قوانین جرایم سایبری به خاطر انتقاد از پالیسی های حکومت و اردوی آن کشور، تحت تحقیق میباشند.

یکی از کسانی که رسماً به این دفتر اداره احضار شده است تها صدیقی، خبرنگار مستقل است که گزارش هایش در مورد مسایل مرتبط به اردوی پاکستان در رسانه های بین المللی منتشر شده و توجه را جلب کرده است.

تها می گوید همواره از جانب دیگر گزارشگران برایش گفته میشد که محتاط باشد زیرا به باور مقام های پاکستان، او از حد خود پا فراتر گذاشته است.

اما برای اولین بار بود که یک مقام رسمی مربوط به دفتر ضد دهشت افگنی اداره تحقیقات فدرال پاکستان با او در تماس شده و او را احضار میکند.

این تماس صدیقی را نگران ساخته است که مبادا توقیف شود و یا وسایل کار و کامپیوترش ضبط گردد.

برعلاوه صدیقی شمار دیگری از فعالین و مخالفین حکومت نیز تحت سوال قرار گرفته اند که سالار سلطانزی نیز در جمع آن ها است. سلطانزی در تویتر خود نوشته است که برایش دستور داده شده است تا تلیفون موبایل و لپ تاپ خود را در اختیار اداره تحقیقات فدرال پاکستان قرار دهد.

این اقدامات باعث شده است که تها صدیقی به خاطر آزار و اذیت این اداره به محکمه عالی در اسلام آباد، شاکی شود. اما وزیر داخله پاکستان می گوید که این اقدام اداره تحقیقات فدرال پاکستان، کاملاً قانونی است. چودری نثار علی خان گفت که قانون اساسی، تحقیر نیروهای مسلح کشور، قوه قضائیه آن، و یا مذهب ملی کشور، یعنی اسلام را، منع قرار داده است.

استفاده درست از رسانه های اجتماعی

وزیر داخله پاکستان اطمینان داد که هیچ نوع محدودیتی بر رسانه اجتماعی وضع نشده است. اما او اضافه کرد که حتی در یک دموکراسی هم، بیانات بسیار آزاد در رسانه های اجتماعی، غیر قابل قبول است.

علی خان گفت که تنها هشت فرد به خاطر اظهارات شان در رسانه های اجتماعی برای بازجویی احضار شده اند و نه کسی اذیت شده و نه کسی توقیف شده است.

عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان که مخالف حکومت است با این اظهارات وزیر داخله کشورش مخالف است. عمران خان گفت که حکومت با توسل به این بهانه ها می خواهد فعالین مربوط به حزب او را، سرکوب کند.

فیصل جاوید خان عضو حزب تحریک انصاف پاکستان گفت که تمام این اقدامات سیاسی است. او گفت این قربانی سازی سیاسی است. آنها افراد مربوط به حزب تحریک انصاف پاکستان را به خاطر اینکه فساد نواز شریف، صدراعظم کشور را برجسته ساخته اند، تحت بازجویی قرار میدهند.

شهزاد وسیم، عضو دیگر حزب عمران خان گفت که این سرکوبی ها خلاف اصول آزادی بیان است. وسیم گفت که متاسفانه حکومت پاکستان در صدد خاموش ساختن صدای جامعه مدنی پاکستان است.

سرکوبی های اخیر یاد آور خاطرات مفقود شدن چند هفته ای حداقل پنج بلاگر پاکستانی در اوایل سال جاری است. بسیاری ها در پاکستان اداره استخبارات پاکستان یا آی اس آی را ملامت می کنند که این افراد را به خاطر انتقاد شان در رسانه های اجتماعی از اردوی پاکستان، بازداشت کرده بود.

این بلاگر ها در نهایت به خاطر سر و صدای زیادی که در مورد مفقود شدن شان در سراسر پاکستان برپا شد، رها شدند اما آن ها از ترس جرئت ندارند بگویند که برایشان چی اتفاقی افتاده بود. اکثر این افراد و خانواده های شان بسیار زود کشور را ترک گفتند. حداقل یکی از بلاگر ها به بی بی سی گفت که در یک نهاد حکومتی مرتبط به اردوی پاکستان، شکنجه شده بود.

چودری نثار علی خان، وزیر داخله پاکستان روز چارشنبه به دفاتر مربوطه حکومتی دستور داد تا یک چهارچوکات کاری را ایجاد کنند که بر اساس آن اطمینان حاصل شود که رسانه های اجتماعی به عنوان یک وسیله برای تسهیل تعاملات مثبت، سازنده وسالم استفاده شود نه به حیث حربه ای برای تبلیغ اطلاعات نادرست، بیان نظریات توهین آمیز، تمسخر وتحقیر، بدنام ساختن شخصیت ها، نهاد های ملی ویا به مخاطره انداختن ارزش های مدنی، مذهبی و فرهنگی هر جامعه ای از آن کار گرفت.

گزارش: صدای امریکا

برگردان به دری: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG