لینک های دسترسی

Breaking News

تسهیل کننده اصلی مذاکرات با طالبان کی است؟


طالبان
طالبان
اردوی نیرومند پاکستان نقش مرکزی را در قانع ساختن طالبان برای مذاکرات با ایالات متحده بازی کرده است.

این مطلب را مقامات امریکایی و پاکستانی بیان داشته اند. در گذشته این نظر در واشنگتن وجود داشت که این اردو یک مانع بزرگ در سر راه آوردن صلح در منطقه خواهد بود.

قرار است مقامات ایالات متحده و طالبان دردوحه، مرکز قطردر چند روز آینده باهم دیدار کنند. این مسئله امیدواری هایی را برای ختم دوازده ساله جنگ بین قوت های امریکایی و شورشیان افغان افزایش داده است.

ایاز احمد چودری، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد بروز پنجشنبه گفت که تسهیلات لازمه را در این راستا پاکستان فراهم کرده است.

چودری میگوید این مذاکرات بخشی از یک پروسه وسیع آشتی ملی می باشد که به جنگ خاتمه بخشیده و صلح را به افغانستان برگرداند و موقف پاکستان درین زمینه دایم این بوده است که باید این دیالوگ بین الافغانی ومشمول تمام جناح ها باشد.

به گفته چودری آنچه دردوحه می گذرد بخشی از پروسه آشتی ملی بین افغان ها می باشد.

نقش کشورهمسایه افغانستان یعنی پاکستان در جنگ تا حال گنگ بوده است. با آنکه پاکستان دوست ایالات متحده پنداشته می شود اما درعین حال طالبان را حمایت کرده زیرا طالبان درجنگ نیابتی پاکستان دخیل بوده که بخشی از رقابت با رقیب منطقوی آن هند به حساب می رود.

مقامات غربی به این فکر اند که پاکستان اکنون این محاسبه را با خود کرده است که با کمک با میانجی گری در آوردن صلح و استقرار یک حکومت دوست در کابل، که منتج به ثبات در افغانستان گردد، جلو بی نظمی را که در داخل سرحدات پاکستان سرایت کند، می گیرد.

چندین مقام نظامی و ملکی به ریوترز گفته اند که پاکستان به قوماندانان مطرح طالبان گفته است که با امریکایی ها و افغانها مذاکره کنند چون چنین کاری به نفع ایشان خواهد بود.

پاکستان چندین رهبر طالبان را ترغیب نمود تا در یک سلسه جلسات مخفی با نمایندگان حکومت افغانستان در اروپا در ماه های اخیرملاقات نمایند و اینکار کمک کرد تا راه برای گفتگوهای پلان شده هموار گردد. این مطلب را وزارت خارجه پاکستان به ریوترز اظهار کرده است.

با انکه پاکستان دارای یک حکومت ملکی می باشد اما اردوی این کشور در تاریخ ٦٦ ساله استقلال آن بیشتر از نیم این زمان بر پاکستان حکمرانی کرده و در بسیاری بخش های پالیسی به شمول روابط با همسایه گان این کشور، تصمیم گیرنده بوده است.

در عین حال روزنامۀ ایکسپر تربیون پاکستان مینویسد که پاکستان قبل از آن که با واشنگتن در تعامل شود، روند گفت و شنود ها را میان سران متحدین شمال که اکثریت آنها با حامد کرزی مخالفت دارند- و طالبان، تسهیل بخشید و در آن، سطوح ارشد هر دو جانب توافق کردند که اختلافات را کنار گذاشته و به گونۀ مشترک برای با ثبات سازی افغانستان کار خواهند کرد.

شورای امنیت

جان کوبیش، دیپلومات عالی رتبه ملل متحد در افغانستان به ارتباط گشودن دفتر جدید طالبان در قطر و بروز اختلاف که منجر به قطع گفتگو های افغانستان با ایالات متحده وامریکا گردید گفت که او متوقع است که این اختلاف به زودی مرفوع شده و شورای عالی صلح بتواند با طالبان در مذاکره را باز نماید.

ظاهر طنین، سفیر افغانستان در ملل متحد در شورای امنیت از گشودن دفتر طالبان به نحوه ای که برضد صلح بروز کرد، انتقاد نمود. او گفت که حکومت متبوعش از متحدین آن این توقع را دارد که در برابر خطر به استقلال، تمامیت ارضی و خود ارادیت این کشور ایستادگی کنند.

نماینده ایالات متحده گفت که واشنگتن این مطلب را واضح ساخته است که دفتر طالبان در قطر نباید منحیث سفارت امارت طالبان عمل کند.

دریک تبصره ایکه به پاکستان ارتباط می گرفت، آقای طنین گفت که هنوز نیز دهشت افگنی خطری برای صلح و ثبات افغانستان تلقی می شود. طنین گفت تا زمانیکه پناه گاهای دهشت افگنان در خاک پاکستان موقعیت داشته باشد و برخی از حلقات از دهشت افگنی منحیث یک افزار برای پالیسی خارجی خویش کار گیرد، صلح نخواهد آمد نه در افغانستان ونه هم درمنطقه.

در مقابل نماینده پاکستان، این تبصره ها را در شورای امنیت رد کرده و گفت که تمام موسسات به این نظر موافقت دارند که پاکستان و افغانستان خطری را به هردو کشور متوجه می سازد و هردو کشور باید با کار مشترک سعی کنند آنرا رفع کنند.
  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG