لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش مهاجران پاکستانی در افغانستان


ملل متحد خبر می دهد که بیش از شش هزار پناهجو به خاطر درگیری های اخیر میان حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی در منطقۀ شمالی وزیرستان، به افغانستان فرار کرده اند.

ادارۀ سازمان ملل متحد برای پناهجویان گزارش می گوید در صورتیکه درگیری ها ادامه یافته و شدت کسب کند، مهاجرت های دسته جمعی بیشتری را شاهد خواهند بود.

این اداره گزارش می دهد که ۶۴۵۲ پاکستانی، از مناطق وزیرستان شمالی به بخش های شرقی افغانستان فرار کرده اند.

ادریان ایدواردز، سخنگوی کمشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می گوید آن اداره با در بخش ثبت و همکاری به مواصلت کنندگان، با مقامات محلی ولایت خوست کمک می کنند.

به گفتۀ آقای ایدواردز "در حال حاضر آنان در اجتماعات محلی افغان جایگزین شده اند. اما، به وضاحت مشاهده می شود که این اجتماعات برای کمک به پناهجویان، از منابع و ظرفیت جذب محدود برخوردار اند."

آقای ایدوارد می گوید که آب پاک آشامیدنی و حفظ الصحه در قدم نخست در آن مناطق نیاز است. سخنگوی کمشنری ابراز نگرانی کرده می گوید خانواده هایکه در نزدیک مناطق درگیری ها زندگی می کنند با خشونت بیشتری مواجه خواهند شد.

اردوی پاکستان، عملیات تهاجمی بزرگی را به تاریخ دوازدهم جون، برای بیرون راندن طالبان مرتبط با القاعده از مناطق وزیرستان شمالی، یک هفته پس از حملۀ گروه طالبان بر میدان هوایی کراچی آغاز کرده است.

مسؤولیت حمله بر میدان هوایی بین المللی کراچی را طالبان برعهده گرفتند که در آن ۳۶ نفر به شمول ده طالب کشته شد.

آن حمله باعث شد گفت و شنود های آتش بس حکومت با گروه به اصطلاح میانه رو طالبان نیز متوقف شود. توقف مذاکرات به منظور ایجاد آتش بس، نواز شریف صدراعظم پاکستان را وادار ساخت عملیات گسترده یی را در مناطق وزیرستان شمالی به منظور بیرون راندن طالبان از پایگاه های قبایلی شان، راه اندازی کند.

اما این جنگ، سیل بزرگی از مردم را وادار ساخت تا به منظور دریافت فضای امن، منازل شان را ترک کنند. حکومت پاکستان تایید کرده است که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مناطق وزیرستان شمالی بیجا شده و به سایر مناطق ایالت خیبرپشتونخواه رفته اند.

آقای ایدوارد به صدای امریکا گفت که حکومت پاکستان تا هنوز درخواست کمک نکرده اما در صورت که خواهان کمک شود، ادارۀ سازمان ملل متحد در امور پناهجویان و سایر ادارات آنچه در توان دارند انجام خواهند داد.

در عین حال، سخنگوی کمشنری سازمان ملل در امور پناهجویان می گوید که آن اداره با هزاران پناهجوی نیز همکاری می کند که به افغانستان فرار کرده اند.

پاکستان از سال ها به اینسو میزبان صد ها هزار افغان پناهجو بوده است. ایدواردز خاطر نشان می کند که اما در یک تغیر ناگهانی نگران کننده، نخستین باری است که مردم از پاکستان فرار کرده به افغانستان پناه می برند.

سخنگوی کمینشری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان می گوید که در آن مناطق افغانستان هیچ کمپ پناهندگان وجود نداشته و کار های آینده که باید انجام شود، دلهره کننده می باشد.
XS
SM
MD
LG