لینک های دسترسی

Breaking News

طالب پاکستانی، افغانستان و هند را حامی دهشت افگنی خواند


احسان الله احسان سخنگوی پیشین طالبان و عضو شاخۀ جماعت الاحرار آن گروه بود
احسان الله احسان سخنگوی پیشین طالبان و عضو شاخۀ جماعت الاحرار آن گروه بود

نظامیان پاکستانی ویدیوی اعترافات احسان الله احسان، سخنگوی پیشین تحریک طالبان پاکستانی، را نشر کرده است که در آن آقای احسان افغانستان و هند را به حمایت از دهشت افگنی متهم کرده است.

اردوی پاکستان پیش از این خبر داده بود که آقای احسان، سخنگوی پیشین و یک سرکردۀ تحریک طالبان پاکستان، از همکاری با طالبان دست کشیده و داوطلبانه تسلیم شده است.

احسان الله احسان که در این ویدیو خود را لیاقت علی معرفی کرده است، ادعا دارد که وی از پناهگاه هایی در داخل افغانستان، برای فعالیت های ضد دولتی در پاکستان و نیز انجام حملات فرامرزی استفاده کرده است.

سخنگویان حکومت افغانستان با وصف تماس‌های مکرر از ابراز نظر مشخص در مورد گفته های آقای احسان خود داری کردند، اما حکومت افغانستان باربار تعهد کرده است که به هیچ گروهی اجازه نخواهد داد تا از قلمرو این کشور بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

سخنگوی پیشین طالبان گفته است "این گروه ها، کمیته هایی در افغانستان دارند و از آن طریق با ریاست امنیت ملی افغانستان و ادارۀ استخبارات هند در تماس اند. امنیت ملی افغانستان به آنان اسناد هویت تهیه می‌کند تا بتوانند آزادانه رفت و آمد داشته باشند".

احسان الله احسان یا هم لیاقت علی در اعترافات خود گفته است که عمرخالد خراسانی، فرماندۀ طالبان پاکستانی برایش گفته بود که در پخش دهشت در پاکستان، حتی حاضر است کمک اسراییل را نیز بپذیرد. او گفته است که گروه طالبان مردم، به ویژه جوانان را به نام اسلام گمراه ساخته و جلب و جذب می‌کند.

اما پاکستان به ویژه سازمان استخبارات نظامی آن کشور یا آی اس آی همواره به حمایت از دهشت افگنان به ویژه شبکۀ حقانی و گروه طالبان افغان متهم شده است.

چندین مقام ارشد نظامی ایالات متحدۀ امریکا و مقام‌های افغان از رویکرد دوگانۀ پاکستان در برابر دهشت افگنی انتقاد کرده و پاکستان را به ایجاد تفکیک "دهشت افگن خوب و دهشت افگن بد" متهم کرده است.

در همین حال، شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هندگفته است که اگر جهانیان به کمک افغانستان در امر مبارزه با دهشت افگنی و داعش نشتابند، به گفتۀ وی این پدیده در شبه قارۀ هند و فراتر از آن دامن خواهد گسترد.

XS
SM
MD
LG