لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش محصول برق در پاکستان؛ مردم به انرژی آفتابی رو آورده اند


نرخ صرفیۀ برق در پاکستان در دو سال گذشته سه برابر افزایش یافته است و این امر سبب شده است که برخی مردم برای تامین برق منازل شان به انرژی آفتابی رو بیاورند.

پاکستان از سال‌ها به اینسو با کمبود شدید برق روبرو است و قطع جریان برق در ماه‌های تابستان، مردم را به ویژه در ساحات گرمسیر آن کشور با مشکلات جدی روبرو می‌کند.

کبیر حسین، باشندۀ شهر کراچی، به دلیل قیمت روبه افزایش برق تصمیم گرفته است که قاب‌های تولید انرژی آفتاب یا سولر را در خانه‌اش نصب کند. او می گوید، چند سال پیش، محصول صرفیۀ برق خانه‌اش کمتر از ۱۲هزار روپیه بود، اما یک ماه پیش ۳۰هزار روپیه بِل برق دریافت کرد.

او گفت: "نمی دانم به کجا ختم می‌شود، فکر می‌کنم سال آینده به ۴۰هزار برسد، بنابر این باید تصمیم بگیرم که از شر این صورت حساب‌ها خلاص شوم، و باید از انرژی پاک یا انرژی آفتابی استفاده کنم."

نصب کردن قاب‌های سولر برای کبیر حسین ۱.۱ میلیون روپیه (حدود ۵۰۰۰ دالر امریکایی) هزینه بر می‌دارد. او گفت: "این یک سیستم پنج کیلووات است، تا چهار سال آینده تمام پولش پرداخت می‌شود و پس از آن برق رایگان دریافت می کنم."

ارسلان شبیر، بنیانگذار "سسکو انرژی سلوشن" می‌گوید که تولید انرژی آفتابی در پاکستان برای استفادۀ خصوصی و یا صنعتی ارزان است، و خانواده‌ها می‌توانند از عهدۀ آن برایند.

آقای شبیر می گوید که کار و درآمد شرکت او از سال ۲۰۱۸، دو برابر شده است: "به اساس ارزیابی‌های ما علاقۀ مردم به این نوع انرژی بیشتر شده است، زیرا در این صنعت، هر قدر سرمایه گذاری شما در انرژی آفتابی باشد، در ظرف دو تا سه سال تلافی می‌شود. همین موضوع مردم را جذب کرده است."

بر اساس معلومات نبیل باری، مشاور انرژی در کراچی، پاکستان برای تولید برق به شدت به نیروی حرارتی متکی است، اکثریت دستگاه‌ها با برق حرارتی کار می‌کند و کمتر از ۱۵ درصد برق از منابع انرژی پاک به دست می‌آید.

تولید برق حرارتی به مواد سوخت فوسیلی نیاز دارد که سپس به برق تبدیل می‌شود. با افزایش اخیر قیمت جهانی مواد سوخت، منازل شخصی و کارگاه‌های صنعتی در پاکستان با افزایش هزینه‌های سرسام‌آور مصرف برق مواجه شده‌ اند.

به گفتۀ نبیل باری، پاکستان امکانات افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی پاک را دارد. او افزود: "زمان آن است که متوجه این موضوع شویم و به مصرف بیشتر از منابع انرژی پاک آغاز کنیم."

طبق گزارش بانک جهانی که در ماه جون سال ۲۰۲۰ منتشر شد، پاکستان دارای امکانات بزرگی از منابع آفتابی است و با استفاده از کمتر از یک درصد از مساحت کشور برای تولید انرژی آفتابی، می‌تواند نیاز فعلی برق خود را برآورده سازد.

XS
SM
MD
LG