لینک های دسترسی

Breaking News

پول شویی دستیاران پوتین


ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

گروهی از گزارشگران بین المللی، که روی اسناد به بیرون درز شده از یک شرکت حقوقی پاناما کار میکنند، نتیجه گیری کرده اند که همکاران ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی ۴۰ سال اخیر، در حدود ۲ میلیارد دالر را از طریق حساب های بانکی خارج از روسیه، انتقال داده اند.

انجمن بین المللی گزارشگران تحقیقی، طی گزارشی گفت که ۱۱،۵ میلیون سند از شرکت حقوقی موساک فونسکای پاناما ده ها معامله را توسط افراد و یا شرکت های وابسته به پوتین از سال ۱۹۷۷ تا پایان سال ۲۰۱۵ نشان میدهد.

نگهداشت پول در حساب های خارجی لزوماً غیر قانونی نیست و می تواند مورد استفاده برای حساب های قانونی مالیاتی و یا سهولت معاملات تجارتی بین المللی قرار گیرد. اما این گزارش می گوید "اسناد نشان می دهد که بانک ها، شرکت های حقوقی و دیگر منابع خارجی غالباً در پیروی از الزمات قانونی ناکام بوده و نمی توانند اطمینان حاصل کنند که مشتریان شان در امور جنایی، فرار از مالیات و یا فساد سیاسی درگیر نمی باشند."

قصر کرملین هفته قبل به سوالات خبرنگاران در مورد این معاملات بانکی جوابی ارائه نکرد، و علناً انجمن گزارشگران تحقیقی را که یک سازمان غیر انتفاعی است به نشر اطلاعات گمراه کننده در مورد رهبر روسیه و دستیاران نزدیک به او، متهم ساخت.

مخفی ساختن پول توسط رهبران جهان

اسناد در دست داشته این انجمن همچنان نشان میدهد که ۱۴۰ سیاستمدار و مقامات حکومتی در سراسر جهان به شمول ۱۲ رهبر بر حال، پول های خود را در حساب های خارجی که معمولاً برای فرار از مالیه دهی می باشد، نگهداری می کنند. در بین این افراد اسامی صدراعظم های آیسلند و پاکستان، روسای جمهور اوکراین و آرجنتاین و پادشاه عربستان سعودی هم دیده میشود.

در این اسناد از کمک از کم ۳۳ شخص و یا شرکتی نام برده شده که به خاطر معامله و یا ارتباط با گروه های غیر قانونی و یا دهشت افگن مانند حزب الله لبنان، در فهرست سیاه ایالات متحده قرار دارند، اما پول های شان در بانک های خارجی محفوظ است.

گزارش حاکی است که بیش از ۵۰۰ بانک معتبر جهان، و شعبات مربوط به آن بیشتر از ۱۵۰۰۰ شرکت را برای مشتریان شان توسط شرکت حقوقی موساک فونسکای پاناما، ایجاد کرده اند.

مایکل هادسن، یک عضو ارشد انجمن بین المللی گزارشگران تحقیق در مصاحبه با صدای امریکا گفت زمانی که می بینید مقام های ارشد کشور ها، پول های شان را پنهانی از طریق حساب های بانکی خارجی انتقال می دهند، سوالاتی در مورد پاک بودن این سیاستمداران و این که مصروف چی کار های غیر قانونی می باشند، در ذهن خطور می کند.

در گزارش آمده است که جزایر بریتش ویرجن، یکی از محبوب ترین جزایر برای داشتن حساب های بانکی مخفی بوده و بیشتر شرکت های پنهانی که توسط شرکت حقوقی موساک فونسکای پاناما، ایجاد شده است در آنجا می باشد. پاناما، باهاماس و جزایر سیشل در اقیانوس هند نیز محلی دلخواه برای پنهان کردن سرمایه میباشد.

گزارش صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG