لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت مظنون طراحی حملات مرگبار پاریس


پولیس بلجیم مصروف بازرسی وسایط نقلیه در روز جمعه است.
پولیس بلجیم مصروف بازرسی وسایط نقلیه در روز جمعه است.

رئیس جمهور فرانسه بازداشت صالح عبدالسلام را تایید کرد و از اقدامات صدراعظم و مقامات بلجیم به خاطر ردیابی و بازداشت مظنون اصلی طراحی حملات پاریس سپاسگزاری کرد.

فرانسوا هولاند که در یک کنفرانس مشترک خبری با صدراعظم بلجیم صحبت می کرد گفت که هرچند دستگیری صالح زمان را در بر گرفت اما این اقدام موثر بود.

رئیس جمهور فرانسه گفت که مظنون اکنون در بازداشت پولیس اتحادیۀ اروپایی قرار دارد و تاکید کرد که در فرانسه تحت تحقیق قرار خواهد گرفت.

آقای هولاند گفت که با بازداشت صالح "حقایق زیادی روشن خواهد شد و عدالت" تامین خواهد شد.

چارلس میشل، صدراعظم بلجیم گفت که سه مظنون در حملۀ پولیس برای دستگیری صالح بازداشت شده اند.

مقامات بلجیمی، پیش از آن، تایید کردند که صالح عبدالسلام مظنون برجستۀ حملات ۱۳ نومبر ۲۰۱۵ پاریس بازداشت شده است.

مقامات گفتند که عبدالسلام پس از حملۀ روز جمعۀ پولیس در منطقۀ مولنبیک شهر بروکسل، دستگیر شده است.

فرانسیس شپمنز، والی مولنبیک گفت که عبدالسلام و یک شخص دیگر در حملۀ پولیس مجروح شده و گزارش ها حاکی از آن است که صالح در ناحیۀ پا جراحت برداشته است.

صالح عبدالسلام مظنون اصلی در حملات ماه نومبر پاریس
صالح عبدالسلام مظنون اصلی در حملات ماه نومبر پاریس

مقامات بلجیمی، نشانۀ انگشت صالح را که ماه ها پس از حملات پاریس متواری بود، در یک اپارتمان واقع در یک محلۀ دیگر بروکسل که در اوایل هفتۀ روان تحت حملۀ پولیس قرار گرفته بود، دریافته بودند.

عبدالسلام صالح، هدف عمده نیرو های امنیتی برای ردیابی و بازداشت مظنونین و همکاران شبه نظامی وی بود که حملات مرگبار پاریس را در ماه نومبر انجام دادند. در آن رویداد ۱۳۰ تن کشته شدند.

مقامات امنیتی بروکسل می گویند که حملات در بخش های شهر بروکسل، برنامه ریزی شده و همآهنگ صورت گرفت. از اواسط ماه نومبر به اینسو ۱۱ تن در ارتباط به حملات پاریس بازداشت و متهم شناخته شده اند.

در حملات تقریباً همزمانی که در ۱۳ نومبر رخ داد، بیش از ۳۰۰ نفر نیز مجروح شدند که وضعیت ۹۹ تن آنان وخیم خوانده شده بود.

پولیس فرانسه یک تن از مظنونین را که در حملات شام ۱۳ نومبر کشته شده بود، عمر اسماعیل مصطفایی، جوان فرانسوی شناسایی کرد.

مراسم گل گذاری به یادبود از کشته شدگان حملۀ پاریس
مراسم گل گذاری به یادبود از کشته شدگان حملۀ پاریس

دهشت افگنان در آن شام، در سه دسته، شش نقطۀ شهر پاریس را، به شمول یک ستدیوم فوتبال، و یک تالار کنسرت، مورد حمله قرار دادند. در کنار شهروندان فرانسه، افرادی از بلجیم، بریتانیا، پرتگال، رومانیا، اسپانیا، و سویدن نیز قربانی آن حملات شدند. یک محصل ۲۳ سالۀ امریکایی از ایالت کالیفورنیا نیز در جمع ۱۲۹ تن از کشته شدگان بود.

حملات شهر پاریس باعث شد تا تدابیر شدید امنیتی در شهر های مختلف اروپا گرفته شود و بازرسی های میان مرزی کشور های عضو اتحادیۀ اروپا شدت کسب کند.

مقامات بلجیم، حتی یک ماه پس از حملۀ پاریس، مراسم تجلیل از سال ٢٠١٦ را در بروکسل پایتخت آن کشور لغو کرد و پولیس آن کشور از بازداشت شش تن برای تحقیق در مورد یک تهدید دهشت افگنی شب سال نو میلادی خبر داد.

باوجود آن که مقامات امنیتی فرانسه قبلاً بیان داشته بودند که مراسم تجلیل از سال نو میلادی به طور عادی صورت خواهد گرفت، اما مقامات پاریس از لغو مراسم آتش بازی خبر دادند.

XS
SM
MD
LG