لینک های دسترسی

Breaking News

کنفرانس جهانی تغییر اقلیم در پاریس آغاز یافت


در کنفرانس پاریس حدود ١٥٠ تن از سران دول و حکومات جهان اشتراک ورزیده اند
در کنفرانس پاریس حدود ١٥٠ تن از سران دول و حکومات جهان اشتراک ورزیده اند

رهبران جهان برای رسیدن به یک توافق روی کاهش گاز های گلخانه یی امروز در بیست و یکمین کنفراس جهانی اقلیم که از سوی سازمان ملل متحد در پاریس برگزار شده، گرد هم آمده اند.

در نشست امروز حدود ١٥٠ تن از سران دول و حکومات جهان اشتراک ورزیده و تلاش دارند تا قبل از انقضای توافق سال ١٩٩٧ کیوتو در مورد کاهش گازهای گلخانه یی، به یک موافقۀ جدید نایل آیند. موافقت نامۀ سال ١٩٩٧ کیوتو قرار است در سال ٢٠٢٠ به پایان برسد.

در کنفرانس امروز بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده وعده نمود تا کشورش با همکاری چین و سایر کشور ها در کاهش گازهای گلخانه یی و جلوگیری از بلند رفتن گرمای زمین، نقش فعال را ایفا کند.

آقای اوباما همچنان در یک دیدار که در حاشیۀ کنفرانس امروز با شی جینگ پنگ رئیس جمهور چین داشت، همکاری روی کاهش گازهای گلخانه یی میان هر دو کشور را ستود و آن را مثمر خواند.

از جانب دیگر شی جینگ پنگ رئیس جمهور چین نیز بیان داشت که با درنظر داشت مشکلات فزاینده و بی ثباتی در اوضاع جهان، ضرورت به اهمیت همکاری میان ایالات متحده و چین بیشتر از پیش محسوس می شود.

ایالات متحده وعده نموده که تا سال ٢٠٢٥ میزان تولید گازهای گلخانه یی اش را تا ٢٨ درصد کاهش دهد. این در حالیست که با درنظر داشت اقتصاد رو به انکشاف چین، میزان تولید گازهای گلخانه یی چین تا سال ٢٠٣٠ در بلند ترین سطح آن قرار داشته باشد.

قرار است آقای اوباما با نریندرا مودی صدراعظم هند نیز ملاقات کند. ایالات متحده، چین و هند از جمله کشورهای اند که نصف کاربن جهان را تولید می کنند.

با وجود آن که اختلافات نظر میان کشورها در مورد چگونگی کاهش گازهای گلخانه یی وجود دارد، اما میزان توقعات از این کنفرانس نیز بلند می باشد.

پس از آن که تلاش های رهبران جهان برای رسیدن به یک موافقه در سال ٢٠٠٩ در کنفرانس کوپنهگن به ناکامی انجامید، کنفرانس پاریس تلاش تازه جهان برای کاهش گازهای گلخانه یی می باشد.

کنفرانس امروز که تحت تدابیر شدید امنیتی اغاز یافته است، قرار است تا یازده روز دیگر ادامه داشته باشد.

XS
SM
MD
LG