لینک های دسترسی

Breaking News

حملات پاریس بیش از ۱۰۰ کشته بر جا گذاشت


آژانس رویترز تعداد کشته شدگان حملات پاریس را بیش از ۱۵۰ تن گزارش می دهد اما فرانسویس مولینز، سارنوال پاریس می گوید حملات در شش محل آن شهر رخ داد که در آن دست کم ۱۲۰ تن کشته شده و احتمال افزایش آن رقم وجود دارد.

آقای مولینز که در نزدیکی محل کنسرت که در آن حمله کنندگان ده ها تن را گروگان گرفته بودند صحبت می کرد گفت" ممکن پنج حمله کننده کشته شده باشد."

پولیس فرانسه اما به این باور است که تمامی حمله کنندگان شامل در رویداد گلوله باری و انفجارات جمعه شب در پاریس کشته شده اند.

یکی از افراد که از تالار کنسرت در باتکلان پس از رهایی از گروگیران بیرون کشیده شده است
یکی از افراد که از تالار کنسرت در باتکلان پس از رهایی از گروگیران بیرون کشیده شده است

شهر پاریس، جمعه شب در شش منطقه آماج حملات متعدد انتحاری، گلوله باری و انفجار قرار گرفت.

یکی از حملات در نزدیکی ستدیوم ملی فوتبال در آن شهر رخ داد که با دو انفجار همراه بود.

هزاران تن مصروف تماشای رقابت دوستانۀ فوتبال میان تیم های فرانسه و آلمان بودند که یکی از تماشاکنندگان فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز بود.

نوار ویدیویی نشر شده از آن رقابت که با نتیجۀ ۲-۰ به نفع فرانسه پایان یافت، نشان می دهد که آواز انفجار ها در داخل میدان به وضاحت شنیده شده و روال بازی را برهم زده است.

مایکل کابوت، فرمانده پولیس پاریس صبح وقت شنبه گفت "باوجودیکه باور دارند تمام حمله کنندگان کشته شده اند اما مقامات امنیتی تلاش خود را برای ردیابی حمله کنندگان که احتمالاً از محلات رویداد فرار کرده باشند، ادامه می دهند."

تاهنوز هویت حمله کنندگان مشخص نشده و کسی یا گروهی نیز مسوولیت آن را به عهده نگرفته است.

آژانس رویترز به نقل از شبکۀ خبری "بی اف ام" گزارش داد که درگیری بین نیرو های امنیتی فرانسه و مهاجمین در یک محل برگزاری کنسرت در پاریس به پایان رسیده و دو مهاجم در اثر آن عملیات کشته شده است.

نیلوفر پور ابراهیم، خبرنگار صدای امریکا از شهر پاریس به رادیوآشنا گفت که در اطراف محل که کنسرت جریان داشت اکنون صدای گلوله باری به گوش نمی رسد اما آواز امبولانس ها در فضا پیچیده است.

خانم پورابراهیم رقم تلفات را در محل کنسرت به نقل از مقامات فرانسه یی ۷۰ نفر خواند. در آن محل برگزاری کنسرت در پاریس، کم از کم ۱۰۰ نفر گروگان گرفته شده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:11:14 0:00
لینک دانلود

رویترز گزارش می دهد که کم از کم ۴۰ نفر دیگر در سایر نقاط حملات، جان خود را از دست داده اند.

واکنش های ملی و بین المللی

فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه وضعیت اضطراری را در سراسر آن کشور اعلام کرده و دستور مسدود ساختن همۀ مرز های فرانسه را صادر کرد.

رئیس جمهور فرانسه این رویداد را "ترسناک" خوانده گفت "باید اطمینان حاصل کنیم آنانیکه به این جرم دست زده اند و می خواهند کشور را ترک کنند، باید دستگیر شوند."

فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه در یکی از محلات رویداد در پاریس
فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه در یکی از محلات رویداد در پاریس

​آقای هولاند در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت که ملت فرانسه "به گونۀ استوار و متحد علیه حمله کنندگان ایستاده خواهد شد."

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده لحظات پس از رویداد در پاریس، در سخنرانی کوتاه تلویزیونی در واکنش به حملات اخیر در فرانسه گفت که از آنچه در پاریس اتفاق افتاده شدیداً تکان خورده است.

آقای اوباما ضمن ابراز همسبتگی با مردم فرانسه گفت که امریکا برای به عدالت کشاندن عاملین حملات پاریس هر چه در توان دارد، انجام خواهد داد.

آقای اوباما گفت "نمی خواهم در مورد این رویداد گمانه زنی کنم اما اطمینان دارم در روز های آینده در بارۀ آنچه اتفاق افتاده آگاه خواهیم شد."

رئیس جمهور ایالات متحده گفت"آنانیکه فکر می کنند می توانند مردم فرانسه و ارزش های را که فرانسه یی ها به آن پابند اند تهدید کرده و مورد ارعاب قرار دهند، اشتباه می کنند."

آقای اوباما افزود "مردم امریکا قویاً در کنار تعهدات مردم فرانسه ایستاده بوده و باید در این مقطع فاجعه بار بگویم که آزادی، مساوات و برادری، تنها ارزش های مردم فرانسه نبوده بلکه ارزش های مشترک همۀ ما است."

آقای اوباما حملات را "یک وضعیت دلخراش و حمله بر تمام بشریت" عنوان کرد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور ایالات متحده حملات را "دلخراش و ظالمانه" خوانده گفت که همچو "توحش" نمی تواند ما را تهدید کند.

چهره های وحشت زدۀ شهروندان پاریس پس از حملات مرگبار در آن شهر
چهره های وحشت زدۀ شهروندان پاریس پس از حملات مرگبار در آن شهر

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده حملات بر پاریس را "شنیع و ناپسند" خوانده آن را حمله بر انسانیت عنوان کرد.

آقای کری که در ویانا به سر می برد گفت که سفارت ایالات متحده در پاریس "تمام تلاش های خود را برای مصئونیت امریکایی های ساکن در پاریس" به خرج خواهد داد.

لوریتا لینچ، وزیر عدلیۀ ایالات متحده گفت که کشورش مانند گذشته در "همبستگی با فرانسه" ایستاده بوده و "ما در وزارت عدلیه هرآنچه در توان داشته باشیم برای همکارات تنفیظ قانون در فرانسه" انجام خواهیم داد.

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حملات در پاریس را "وحشیانه" خوانده تقبیح کرد و گفت که روسیه آمادۀ هر نوع همکاری در روند تحقیقات آن حملات می باشد.

ینز شتولتنبرگ، سکرترجنرال ناتو گفت که ما با فرانسه و مردم فرانه ایستاده بوده و هیچ وقت "دهشت افگنی نمی تواند دمکراسی را شکست دهد."

دیوید کامرون، صدراعظم بریتانیا می گوید که به خاطر حملات و خشونت ها در شهر پاریس "تکان خورده است."

آقای کامرون در صفحۀ تویتر خود نگاشته است "دعا های ما با مردم فرانسه است و هرآنچه در توان داشته باشیم برای کمک آنان انجام خواهیم داد."

شورای امنیت ملل متحد نیز حملات در پاریس را "دهشت افنگنانۀ وحشیانه و بزدلانه" خوانده آن را محکوم کرد.

تدابیر امنیتی در ایالات متحده

پس از حملات مرگبار جمعه شب در شهر پاریس، برخی از شهر ها و ایالت ها در امریکا تدابیر ویژۀ امنیتی را اتخاذ کرده اند.

پولیس در واشنگتن دی سی می گوید که افسران اضافی پولیس را در اطراف سفارت فرانسه و محلات مربوط به آن کشور و مناطق ویژه موظف ساخته است.

یکتن از افرادیکه پس از رهایی از نزد گروگان گیران از محل انتقال داده می شود
یکتن از افرادیکه پس از رهایی از نزد گروگان گیران از محل انتقال داده می شود

پولیس واشنگتن دی سی جمعه شب به وقت محل گفت که اقدامات احتیاطی روی دست گرفته شده و هیچ خطری قریب الوقوعی واشنگتن دی سی را تهدید نمی کند.

بِل دی بلازیو، شاروال نیویارک می گوید که آن شهر برای مبارزه با حملات دهشت افگنانۀ همآهنگ شده در حالت "آماده باش" قرار دارد.

پولیس ایالت مسیجوسیتس نیز می گوید که نیرو ها امنیتی را در مناطق اطراف مقر پارلمان ایالتی افزایش داده اند.

XS
SM
MD
LG