لینک های دسترسی

Breaking News

نشست پاریس آغاز شد


اولین نشست طالبان و جبهه شمال در بیشتر از ده سال
اولین نشست طالبان و جبهه شمال در بیشتر از ده سال
خروج نظامیان فرانسه از افغانستان، نماینده گان حزب اسلامی و طالبان را به رفتن به پاریس تشویق کرده است.

بیش از بیست نماینده گروه های مختلف افغان در نزدیکی شهر پاریس، مرکز فرانسه، گردهم آمده اند تا در باره اوضاع افغانستان صحبت کنند.

محل دقیق این اجلاس مشخص نیست و رسانه ها اجازۀ پوشش آنرا ندارد. اجلاس تا روز شنبه، ۲۲ ماه دسامبر، ادامه خواهد داشت.

طالبان که به این اجلاس دو نماینده (نعیم وردگ و شهاب الدین دلاور) فرستاده اند، گفتگوهای صلح با دولت افغانستان را رد کرده اند. ذبیح الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان به آژانس های خبری گفته است که هدف اشتراک دو نماینده طالبان در اجلاس پاریس، فقط تبادل نظر است.

یک نهاد غیردولتی فرانسه که در مسایل ستراتیژیک تحقیقات انجام می دهد، این نشست نماینده گان گروه های افغان را میزبانی می کند.

اولین نشست در ده سال

اضافه بر نماینده گان طالبان، رهبران و نماینده گان سایر گروه های سیاسی/نظامی افغان هم در نشست پاریس اشتراک کرده اند.

محمد یونس قانونی، همایون شاه آصفی و نورالحق علومی از ایتلاف ملی؛ احمد ضیاء مسعود، محمد محقق و فیض الله ذکی از جبهه ملی؛ فرخنده زهرا نادری و نیلوفر ابراهیمی از ولسی جرگه؛ حنیف اتمر از حزب حق و عدالت؛ حاجی دین محمد، جیلانی پوپل، سید حامد گیلانی و حکمت کرزی از دولت افغانستان؛ عبدالحکیم مجاهد، معصوم استانکزی و حبیب الله فوزی اعضای شواری عالی صلح؛ غیرت بهیر، امین کریمی و محمد حکیم اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار؛ نادر نادری به نماینده گی جامعه مدنی؛ و عبدالسلام ضعیف بطور آزاد در این نشست اشتراک دارند.

پس از سرنگونی طالبان در اوآخر سال ۲۰۰۱، این اولین بار است که نماینده گان رسمی طالبان با رهبران جبهه شمال، دور یک میز گرد هم می آیند.

نماینده گان حزب اسلامی به رهبری حکمتیار در چند سال گذشته، با مقامات دولت افغانستان و سایر جناح ها در تماس بوده است.

نقش تحول یافته یی فرانسه

بدنبال هجوم نظامیان امریکایی به افغانستان در سال ۲۰۰۱، حکومت محافظه کار فرانسه هزاران نظامی فرانسوی را به افغانستان فرستاد.
با روی کار آمدن حزب سوسیالیست فرانسه بر اریکه قدرت در سال ۲۰۱۲، پاریس تصمیم خروج نظامیان اش از افغانستان را گرفت. در ماه دسامبر همین سال، آخرین نظامی محاربوی فرانسه، افغانستان را ترک کرد.

غیرت بهیر، نماینده حزب اسلامی حکمتیار در نشست پاریس، می گوید که خروج نظامیان فرانسه از افغانستان مورد استقبال آنها بوده است.

"به عقیده ما با موجودیت عساکر خارجی در افغانستان، هیچ راه حل مسالمت آمیز برای ختم بحران افغانستان وجود نخواهد داشت."


بهیر می گوید که نماینده گان ایالات متحده در نشست پاریس، حضور نخواهند داشت.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG