لینک های دسترسی

Breaking News

ثبتِ‌نام نامزدان ولسی جرگه پایان یافت


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که روند ثبتِ‌نام نامزدان ولسی جرگه که در پنجم ماه جوزا آغاز شده بود، پایان یافت و در این مدت اضافه از ۲۳۰۰ تن ثبتِ‌نام کرده اند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس این کمیسیون روز چهارشنبه (۲۳ جوزا) به خبرنگاران گفت که بر اساس تقویم انتخابات، روند ثبتِ‌نام نامزدان احتمالی ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی به تاریخ پنجم جوزا آغاز شد و اما ثبتِ‌نام برای ولسی جرگه ساعت چهار عصر روز گذشته (۲۲ جوزا) پایان یافت.

آقای صیاد، تأیید کرد که ثبتِ‌نام نامزدان شوراهای ولسوالی‌ها برای دو روز دیگر تمدید شد.

بر اساس ارقام کمیسیون انتخابات، دوهزار و ۳۹۶ تن کاندید احتمالی در ولسی جرگه در سراسر افغانستان ثبتِ‌نام شده اند که یک‌هزار و ۹۸۱ تن مردان و ۳۸۱ تن زنان استند.

اما رئیس این کمیسیون گفت که این ارقام قابل تغییر است؛ چون اسناد نامزدانی که دیروز عصر ثبتِ‌نام کرده اند، به دلیل کمبود وقت هنوز طی مراحل نشده است.

بر اساس تقویم انتخابات، فهرست ابتدایی نامزدان ولسی جرگه به تاریخ هفتم ماه سرطان اعلام خواهد شد.

ارقام این کمیسیون نشان می‌دهد که از پنجم جوزا تا روز سه‌شنبه (22 جوزا)، سه‌هزار و ۵۸ تن برای کرسی‌های شوراهای ولسوالی ثبتِ‌نام کرده اند که دوهزار و ۸۵۱ تن را مردان و ۲۰۷ تن دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

همچنان آقای صیاد، گفت که برای شرکت در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها، شش‌میلیون و ۲۶۹هزار و ۷۶۴ ر‌أی‌دهنده ثبتِ‌نام کرده اند.

او گفت: "در این چهارمیلیون و ۳۲هزار مردان شامل اند و دو میلیون و ۱۱۸هزار زنان استند و ۱۱۹هزار و ۲۴۳ تن کوچی و ۵۲۱ تن نیز سیکهـ‌ها و اهل هنود استند".

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به تاریخ ۲۵ ماه حمل، مراکز ثبتِ‌نام رأی‌دهندگان را در ۳۴ ولایت آغاز کرد، سپس این روند، در ۲۵ ماه ثور از مراکز ولایات به ولسوالی‌ها و در مرحلۀ سوم به روستاها گسترش یافت.

XS
SM
MD
LG