لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ولسی جرگه در برابر میثاق همکاری‌های افغانستان و امریکا


حکومت افغانستان روز گذشته این میثاق را امضا کرد
حکومت افغانستان روز گذشته این میثاق را امضا کرد

ولسی جرگۀ افغانستان گفته است که از جزئیات میثاق همکاری‌ها میان افغانستان و امریکا هیچ آگاهیِ ندارد و با این مجلس نیز در این زمینه هیچ‌گونه مشوره‌ای نشده است.

نذیر احمدزی، معاون ولسی جرگۀ افغانستان گفت که دو پیمان امنیتی و اقتصادی میان کابل و واشنگتن امضا شده است و برای تطبیق آن یک کمیسیون مشترک وجود دارد که هرگاه تخطیِ از جانبی رخ می‌دهد، آن کمیسیون به تخطی رسیدگی می‌کند.

به گفتۀ وی، زمانی که دو پیمان امنیتی و اقتصادی میان کابل و واشنگتن امضا می‌شد، ولسی جرگه با حکومت از نزدیک همکاری کرده است.

اما او افزود "دیگر اگر ۲۰۰ (تعهد) باشد، هر قدر که باشد، ما آن را مادّه‌وار بازبینی می‌کنیم که اگر به رضایت مردم نباشد، ما به هیچ کسی صلاحیت نمی‌دهیم که او خودسرانه و بدون مشوره با ملت (انجام دهد). اول این که حکمی که صادر شده باید با ملت مشوره می‌شد، این حکم شخصی‌اش است. ما به حکم کسی بی‌احترامی نمی‌کنیم، او رئیس جمهور حکومت است؛ اما باید با شورای ملی مشوره شود".

معاون ولسی جرگۀ افغانستان تأکید کرد که هرگونه اعمال قانونی را می‌پذیرند؛ اما به اعمال غیرقانونی اجازه نخواهند داد.

اما شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که امضای تفاهمنامه‌ها از صلاحیت حکومت است.

روز گذشته، محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان فرمان آغاز تطبیق "سند میثاق همکاری‌ها میان افغانستان و امریکا" را امضا کرد.

مقام‌های افغان گفته اند که راهبرد همکاری میان دو کشور بر اساس تعهدات دوجانبه شکل گرفته و افغانستان به آوردن اصلاحات بنیادی متعهد می‌باشد.

ارگ با نشر خبرنامه‌ای گفته است که میثاق جدید همکاری‌ها میان کابل و واشنگتن بیش از ۲۰۰ تعهد دولت افغانستان را شامل می‌شود؛ اما جزئیاتی در مورد این تعهدات نداده است.

آقای مرتضوی گفت "هدف از امضای این میثاق، همکاری درازمدت امریکا و افغانستان است در بخش‌های مختلف، از جمله بخش‌های حکومتداری، امنیت، اصلاحات و صلح، هردو کشور متعهد اند که برای پیشرفت افغانستان به صورت مشترک کار و همکاری داشته باشند".

هوگو لارنس، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل امروز در نشست خبریی در کابل گفت،روی این مسأله چندین ماه قبل هنگام دیدار مک ماستر مشاور امنیت ملی با رئیس جمهور غنی بحث شد.

به گفتۀ آقای لارنس، رئیس جمهور غنی، با تطبیق اصلاحات در پی تحکیم و گسترش روابط کشورش با ایالات متحده امریکا است.

او افزود "روی این ایده ما کار کردیم، هر دو کشور در ماه‌های گذشته با هم کار کرده اند. چهار ساحه را افغان‌ها مشخص کردند که یکی آن، حکومت‌داری خوب، دیگر توسعه اقتصادی، امنیت و آخری صلح و مصالحه است. در این چهار بخش حکومت افغان پیشنهاد کرد که اقدامات جدی را برای اصلاحات روی دست می‌گیرد. مواردی که به بازنگری راهبرد ما مؤثر تمام شد".

هرچند شارژدافیر سفارت امریکا در کابل، از پیشرفت‌های حکومت آقای غنی قدردانی کرد؛ اما به صورت مشخص از فساد نام برد و افزود که حکومت افغانستان باید از فرصت به میان آمده در پی اعلام راهبرد جدید کشورش استفاده کند.

او تأکید کرد که اصلاحات باید به صورت کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت در افغانستان تطبیق گردد.

XS
SM
MD
LG