لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز آتش بس دو ماهه دریمن؛ جو بایدن از آتش‌بس استقبال کرد


سازمان ملل متحد روز جمعه اول اپریل (۱۲ حمل) اعلام کرد که طرف‌های درگیر در یمن با آتش‌بس دو ماهه موافقت کرده‌اند و با آغاز ماه رمضان اجرایی می شود.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، به خبرنگاران گفت: "این آتش بس باید نخستین گام برای پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن باشد. "

آقای گوتیرش از طرفین خواست تا از این فرصت "با حسن نیت و بدون پیش شرط" استفاده کنند و زمینهٔ تمدید آن را نیز فراهم سازند.

گوتیرش گفت: "هدف نهایی باید یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره باشد که به نگرانی ها و آرزوهای مشروع همه یمنی ها رسیدگی کند."

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، نیز روز جمعه در بیانیه‌ای از اعلام آتش بس استقبال کرده و گفت:" ماه‌ها تلاش دپلوماتیک، امروز به نتیجه رسید و جو بایدن نیز از این ابتکار عمل استقبال کرده است. "

آقای سالیوان ابراز امیدواری کرد که زمینه گفتگوهای سیاسی و توافق پایدار بین طرفین فراهم شود.

هنس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و میانجی این آتش‌بس، گفت که طرفین پذیرفته‌اند تا در جریان این آتش‌بس از هرگونه تهاجم نظامی، عملیات زمینی و دریایی در داخل یا خارج یمن خودداری کنند.

او گفت که طرفین همچنین توافق کرده‌اند که کشتی‌های نفت وارد بندر حدیده شده و طیاره‌های تجاری نیز اجازه داشته باشند که از میدان هوایی صنعا به مقاصد از پیش تعیین شده در منطقه پرواز کنند.

در جریان تلاش‌های اخیر سازمان ملل، پیشنهاد شده بود که مذاکرات صلح در ریاض برگزار شود که از طرف حوثی‌ها رد شد. اما سپس حوثی‌ها اعلام کردند که با آتش‌بس موقت و تبادل زندانیان موافق استند.

بعد از آن، ایتلاف به رهبری عربستان نیز اعلام کرد که در طول ماه رمضان، عملیات نظامی در یمن را متوقف می‌کند.

این توافق موجب شد تا سازمان ملل بتواند مذاکرات بیشتری را بین دو طرف برگزار کند و در نهایت، طرفین بپذیرند که همزمان به مدت دو ماه، سلاح بر زمین بگذارند.

پس از آنکه شورشیان حوثی یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی، صنعا، پایتخت یمن را به تصرف خود آوردند، شهر بندری عدن به پایگاه اصلی حکومت یمن تبدیل شده است، حکومتی که از سوی جامعهٔ بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

ایتلافی به رهبری عربستان سعودی از ماه مارچ ۲۰۱۵ میلادی به این سو، از حکومت مخلوع عبدربه منصور هادی، بر ضد شورشیان حوثی حمایت کرده است و در این مدت، ایران از شورشیان حوثی یمن حمایت کرده است.

بر اساس معلومات ملل متحد، در جنگ یمن کم و بیش۳۷۷ هزار نفر کشته شده است و اکثر مردم این کشور با کمبود نیازمندی‌های اولیه از جمله غذا،‌ خدمات صحی و آب آشامیدنی مواجه است.

علاوه بر آن، میلیون‌ها شهروند یمنی در جریان جنگ این کشور از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند و ملل متحد گفته است که این کشور جنگ زده با بدترین بحران بشری دست و پنجه نرم می‌کند.

XS
SM
MD
LG