لینک های دسترسی

Breaking News

درازترین جنگ قارۀ امریکا با پیمان صلح پایان می‌یابد


جنگ در کولمبیا در اواسط دهۀ ۱۹۶۰ آغاز شد
جنگ در کولمبیا در اواسط دهۀ ۱۹۶۰ آغاز شد

پیمان نهایی صلح میان حکومت و نیروی مسلح انقلابی کولمبیا یا فارک قرار است امروز امضا شود و به درازترین جنگ و شورشگری در نیم کرۀ غربی زمین نقطۀ پایان بگذارد.

شورشگری نیروی مسلح انقلابی کولمبیا که در اواسط دهۀ ۱۹۶۰ آغاز شد و قاچاق مواد مخدر آن را تمویل می‌کرد منجر به کشته شدن بیش از ۲۵۰ هزار نفر و بیجا شدن کم از کم پنج میلیون نفر دیگر شده است.

رهبران ۱۶ کشور و وزیران خارجۀ حدود ۲۰ کشور دیگر به شمول جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در مراسم امضای پیمان صلح در شهر کارتاجینا در حوزۀ کارایب شرکت خواهند کرد.

بر اساس پیمان صلح، نیروی مسلح انقلابی کولمبیا توافق کرده است که در زمینۀ ماین روبی در آن کشور همکاری خواهد کرد. پس از افغانستان، کولمبیا از رهگذر تهدید ماین و مواد منفلق ناشده، دومین کشور در سطح جهان تلقی می‌شود.

با وجود برخی مخالفت‌ها به خاطر توافق صلح با فارک، رئیس جمهور کولمبیا گفته است که برای متقاعد ساختن شورشیان و ترغیب آنان به دست برداشتن از جنگ و توقف خونریزی که بیش از نیم قرن ادامه داشت، امضای چنین پیمانی ضروری بود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG