لینک های دسترسی

Breaking News

نشست بعدی چهارجانبۀ صلح در ماه اپریل دایر می گردد


اسماعیل قاسمیار، عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان
اسماعیل قاسمیار، عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان

یک مقام ارشد پاکستانی از برگزاری دور دیگر مذاکرات گروه همآهنگی چهارجانبۀ صلح که شامل افغانستان، ایالات متحده، پاکستان و چین می گردد، در آن کشور خبر داد.

اسماعیل قاسمیار، عضور ارشد شورای عالی صلح افغانستان باابراز خوشبینی از آغاز این دور می گوید، "انتظار داریم کشور های ذیدخل راهکار های را روی دست گیرند تا بتوانند یکبار دیگر آواز خود را بلند کرده و طالبان را به میز مذاکره دعوت کنند."

آقای مسلمیار از تاریخ دقیق برگزاری مذاکرات چیزی نگفت اما تاکید ورزید که چند گروهی طالبان "عمده ترین دلیل عدم برگزاری و تاخیر مذاکرات مستقیم" صلح بوده است.

در چهارمین دور مذاکرات صلح که در کابل برگزار شد، کشور های اشتراک کننده اعلام کردند که نخستین دور مذاکرات مستقیم با طالبان در هفتۀ نخست ماه مارچ برگزار خواهد شد اما طالبان از آن ابراز بی خبری کرده و از شرکت در مذاکرات مستقیم سرباز زدند.

این عضو ارشد شورای عالی صلح به رادیوآشنا گفت "دعوت طالبان به میز مذاکره دشوار است اما ناممکن نمی باشد."

دورپنجم مذاکرات همآهنگی چهارجانبه در حالی برگزار می شود که حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار ابراز آمادگی کرده تا به روند صلح افغانستان بپیوندد. این حزب نیز از طالبان خواست تا به میز مذاکره برگردد.

آقای قاسمیار می گوید که بدون شک حزب اسلامی روابط و نفوذی با گروه طالبان دارد، وی ابراز امیدواری کرده گفت که ممکن مهره های در حزب اسلامی بتواند طالبان را تشویق به مذاکرات صلح کنند.

افغانستان و پاکستان تلاش کردند به منظور ختم جنگ در افغانستان، مذاکرات مستقیم بین حکومت کابل و گروه طالبان را برگزار کنند.

ایالات متحده و چین از این مساعی نظارت کرده اند اما این گروه هماهنگی چهارجانبه در آغاز کردن روند مذاکرات مستقیم صلح تاهنوز ناکام مانده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:25 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG