لینک های دسترسی

Breaking News

شورای عالی صلح افغانستان ساحه امن برای طالبان را رد کرد


شورای عالی صلح افغانستان ایجاد بخش های امن برای طالبان را رد کرده می گوید که چنین طرحی در بسته پیشنهادی روند صلح وجود ندارد.

برخی مقام های محلی از تلاش ها برای ایجاد بخش های امن برای گفتگوهای صلح به رسانه ها اشاره کرده اند اما سخنگوی شورای عالی صلح می گوید که هر گاه طالبان بخواهند برای ادامه گفتگوها در داخل و خارج این کشور دفتر داشته باشند، حکومت افغانستان این سهولت را فراهم خواهد کرد .

سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح أفغانستان می گوید "دادن مناطق امن به طالبان را ما رد می کنیم و بحث اساسی ما آغاز مذاکرات صلح است به رهبری حکومت أفغانستان و طالبان هم در هر منطقه أفغانستان و جهان دفتر می خواهند داشته باشند به خاطر آغاز مذاکرات صلح ما حاضر و آماده است که امکانات این دفتر را برای شان فراهم کنیم."

اما شمیم کتوازی، والی پکتیا، که پیش از این از زبان او در رسانه ها نقل شده است که تلاش ها ادامه دارد تا این ولایت به مکان امن طالبان مبدل شود می گوید که این گفته ها نادرست استند اما بزرگان قومی تلاش دارند تا این ولایت را به محل گفتگوهای صلح مبدل کنند .

شایعه طرح ایجاد بخش های امن برای طالبان، در کنار اعلام آتش بس، موضوع تازه یی است که واکنش هایی را به همراه دارد. عملی شدن طرح ایجاد بخش های امن برای طالبان به باور بسیاری ها سرنخ تجزیه افغانستان خواهد بود.

محی الدین مهدی، عضو ولسی جرگه أفغانستان می گوید که "ساحه امن برای به معنی جدا کردن یک بخشی از کشور أفغانستان از زیر حاکمیت دولت قانونمند است و این خلاف قانون اساسی است."

با این همه کاروان فراخوان صلح هلمند امروز در برابر دفتر سازمان ملل متحد در کابل برای سه روز خیمه برپا کرد.

برای تماشای این گزارش روی ویدیوی ذیل می توانید کلیک کنید.

XS
SM
MD
LG