لینک های دسترسی

Breaking News

حکمتیار: مناطق امن به طالبان با اداره مورد پذیرش دوطرف ایجاد شود


آقای حکمتیار گفت امیدوار است که این بخش از طرح وی برای صلح، نیز از سوی حکومت پذیرفته شود.
آقای حکمتیار گفت امیدوار است که این بخش از طرح وی برای صلح، نیز از سوی حکومت پذیرفته شود.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پیشنهاد صلح را برای طرف‌های درگیر در افغانستان ارائه کرد و گفت که برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان تسهیلات لازم برای رهبران این گروه فراهم شود.

آقای حکمتیار روز شنبه در نشست خبری، از طالبان خواست که به مذاکرات بین الافغانی توافق کنند، دفتر طالبان در کابل گشوده شود و روی چگونگی ایجاد "ساحه امن" برای رهبران طالبان و خانواده‌های شان در جریان مذاکرات بحث گردد.

آقای حکمتیار گفت " در این مناطق رهبران مخالفین مسلح دولت با خانواده‌های خود، در مصؤونیت به سر می‌برند، نه تحت تعقیب قرار می‌گیرند و نه از بالا مورد حمله".

بربنیاد این طرح آقای حکمتیار، اداره "مناطق امن" با توافق دوطرف از سوی افرادی که مورد پذیرش هردو طرف باشند، صورت گیرد و امنیت آن نیز از سوی نیروهای مورد پذیرش دوطرف تأمین گردد.

براساس این طرح، نیروهای دولت و جنگجویان مخالفان مسلح نباید در این منطقۀ حضور داشته باشند.

رهبر حزب اسلامی گفت که بخش زیاد، طرح وی برای گفتگو با مخالفان مسلح از سوی حکومت افغانستان پذیرفته شده و امیدوار است که ایجاد "مناطق امن" نیز پذیرفته شود.

آقای حکمتیار گفت"این طرح اکنون در میز رئیس جمهور نیز است، در پنتاگون و قصرسفید هم. گفته شد که امریکا و سعودی مشترکأ در این مورد بحث می‌کنند و با این موافق استند، که یک ساحه امن ایجاد شود ".

او از پیشنهاد محمد اسماعیل خان، رهبر پیشین جهادی برای گفتگو با طالبان حمایت کرد؛ اما افزود که شماری از افراد در داخل حکومت و بیرون از آن، خواستار مذاکرات صلح با طالبان نیستند.

آقای حکمتیار، گزارش‌های مبنی بر سپردن برخی ولایات به طالبان را که به نقل از وی نشر شده بود، رد کرد و گفت که او چنین اظهاراتی نداشته است.

گزارش‌های مبنی بر سپردن برخی ولایات به طالبان به نقل از آقای حکمتیار، با واکنش تند شماری از رهبران سیاسی و رهبران پیشین جهادی، به شمول عبدالرب رسول سیاف و یونس قانونی مواجه شده بود.

انتخابات

آقای حکمتیار، طرحی را برای برگزاری انتخابات پیش‌رو نیز به حکومت پیشنهاد کرده و از حکومت خواست که بودجۀ برگزاری انتخابات را تأمین کند تا به گفته وی از دخالت خارجی‌ها در انتخابات جلوگیری شود.

همچنان رهبر حزب اسلامی در مورد ارادۀ حکومت برای برگزاری انتخابات، گفت که در داخل حکومت، برخی از طرف‌ها "شدیدأ" مخالف برگزاری انتخابات اند.

XS
SM
MD
LG