لینک های دسترسی

Breaking News

پلی اسطورهٔ فوتبال برازیل در گذشت


پلی که از وی به عنوان شهنشاه و اسطورهٔ فوتبال برازیل نیز یاد می‌شود روز پنجشنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) به عمر ۸۲ سالگی درگذشت.

با سه قهرمانی در جام جهانی فوتبال، پلی که نام اصلی وی "ادسون ارانتیس دو ناسیمنتو" است به عنوان یکی از مطرح‌ترین چهره‌های ورزشی قرن ۲۰ تبارز کرد.

این قهرمان ورزشی از سال ۲۰۲۱ به اینسو به دلیل ابتلا به بیماری سرطان روده زیر درمان قرار داشت.

شفاخانه‌ای که پلی در آن بستری بود دلیل مرگ وی را از کار افتادن چندین عضو بدن در اثر ابتلا به سرطان عنوان کرده است.

پلی با روش منحصر به فرد خود در ورزش فوتبال و ثبت کارنامه‌های تاریخی ورزشی، برای دو دهه علاقمندان فوتبال را با کارگردی خود سرگرم و محسور کرده بود.

او کسی بود که از فوتبال در جاده‌های شهر ساو پاولو با توپ تکه‌ای که درون آن با روزنامه‌ها پرشده بود شروع کرد و نام خود و تیم ملی فوتبال برازیل را به اوج رساند.

زمانیکه بحث در مورد اسطوره‌های فوتبال صورت می‌گیرد، نام پلی در کنار دییگو مارادونا، کریستیانو رونالدو و لیونل مسی قرار دارد. فیفا از پلی و مارادونا به عنوان ورزشکاران قرن یاد کرده است.

شهرت پلی به حدی بود که در سال ۱۹۶۷ طرف‌های درگیر در جنگ داخلی نایجریا به آتش‌بس موقت توافق کردند تا بازی پلی را در آن کشور تماشا کنند.

الیزابت دوم، ملکهٔ بریتانیا در سال ۱۹۹۷ لقب شوالیه را به پلی داد. زمانیکه پلی به ایالات متحده سفر کرد، رونالد ریگن رییس جمهور وقت امریکا به استقبالش رفت و با فشردن دست این ستاره گفت: "نام من رونالد ریگن است، من رییس جمهور ایالات متحده استم. اما شما نیاز ندارید که خود را معرفی کنید زیرا همه میدانند که پلی کی است."

پس از کناره گیری از دنیای فوتبال، پلی زمانی وزیر ورزش برازیل، زمانی متشبث ثروتمند و وقتی‌هم سفیر حسن نیت یونسکو و ملل متحد بود. او زمانی هم هنرپیشهٔ سینما شد و حتا به آواز خوانی و آهنگ سازی پرداخت.

ادسون ارانتیس دو ناسیمنتو یا پلی نخست در جام جهانی ۱۹۵۸ به صفت بازیکن تیم برازیل به میدان رفت. او با به ثمر رساندن ۷۷ گول در ۹۲ بازی بهترین گولزن تیم ملی برازیل شناخته شد و به تازگی نیمار، بازیکن دیگر برازیلی توانست در جام جهانی ۲۰۲۲ از رهگذر گول با پلی هم تراز شود.

با آنکه هر فوتبالر شناخته شدهٔ جهان در آرزوی بازی در کلب‌های فوتبال اروپا اند، پلی هرگز برای کلب‌های اروپایی بازی نکرد و تقریباً تمام حیات ورزشی خود را در کلب سانتوس برازیل سپری کرد.

XS
SM
MD
LG