لینک های دسترسی

Breaking News

مجلۀ شارلی ایبدو جایزۀ شجاعت را دریافت


جیرارد بایرد: از همه کسانیکه از ما حمایت می کنند سپاس گزاریم
جیرارد بایرد: از همه کسانیکه از ما حمایت می کنند سپاس گزاریم

شاخۀ امریکایی مجمع بین المللی ادبی پـِن، جایزۀ شجاعتی را که هر سال به یک رسانه می دهد، امسال به مجلۀ فرانسوی طنزی شارلی ایبدو اختصاص داد.

جیرارد بایرد مدیر مسؤل مجلۀ شارلی ایبدو و ژان بپتست توری یک تن از منتقدین فلم دیروز جایزۀ آزادی بیان را از سوی شاخۀ امریکایی مجمع ادبی پــِن در نیویارک دریافتند.

دفتر مجلۀ شارلی ایبدو در ماه جنوری گذشته توسط دو فرد تندرو اسلامی که در مورد نشر کاریکاتور منسوب به پیامبر اسلام در پشتی این مجله خشمگین بودند، مورد حمله قرار گرفت که در نتیجه دوازده نفر کشته و یازده تن دیگر مجروح شدند.

این اقدام مجمع ادبی پن باعث شد که میان شماری از نخبه گان هم اندیش و چپگرای ادبیات ایالات متحده، در رابطه با این تصمیم نهاد پن اختلاف نظر تبارز کند. شماری از نویسندگان سرشناس ایالات متحده، یکدیگر را به بزدلی و چشم پوشی از نژاد پرستی، متهم ساختند.

بیش از دوصد عضو مجمع ادبی پــِن به گونۀ اعتراض در برابر فیصلۀ این مجمع که مجلۀ شارلی ایبدو را قابل این جایزه دانسته است، نامه نوشته و گفته اند که شماری از کارتون های این مجله حساسیت های فرهنگی داشته و حتی تبعیض آمیز بوده است.

اما شماری دیگر به شمول سلمان رشدی، که از سالها بدینسو بخاطر نوشتن اثری بنام آیات شیطانی از هراس تهدید مرگ در خفا زندگی میکند این کار را ستوده است.

سلمان رشدی، در پاسخ به یک سؤال خبرنگار صدای امریکا بیان داشت که " اگر شما یک سازمان آزادی بیان هستید و به آن احترام دارید، پس باید به ارزش آزادی بیان که آن را دوست هم ندارید، احترام داشته باشید. اما اگر تنها از آزادی دفاع میکنید که با ارزش های خودتان مطابقت داشته باشد، آن را ازادی نه بلکه سانسور میگویند."

بنابر موجودیت کارمندان مجله شارلی ایبدو و حمله اخیر در نزدیکی شهری دالاس ایالت تکزاس، تدابیر شدید امنیتی برای مصؤنیت مهمانان این برنامه گرفته شده بود.

XS
SM
MD
LG