لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: امریکا خواهان بهبود امنیت و ثبات در افغانستان است


وزرات دفاع ایالات متحده می‌گوید که هدف اصلی استراتیژی امریکا برای جنوب آسیا، تامین منافع و حفاظت از خاک امریکا در برابر خطرات بالقوه دهشت افگنی است.

وزرات دفاع ایالات متحده در گزارش شش ماه اخیر خود به کانگرس، هم‌چنان گفته است که کشورهای منطقه نقش مهمی در مذاکرات صلح ایفا می‌کنند و ایالات متحده خواهان تشکیل اجماع منطقه‌ای در مورد مذاکرات صلح افغانستان است.

این گزارش، به دست یافتن به توافق سیاسی و پایان جنگ در افغانستان را بخشی از تلاش‌ها برای کاهش تهدیدات دهشت افگنی در منطقه دانسته است.

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان، خروج قوای خارجی از افغانستان، تضمین‌های ضد دهشت افگنی، مذاکرات صلح بین الافغانی و آتش‌بس پایدار را به عنوان نکات اساسی مذاکرات با نمایندگان طالبان برجسته کرده است.

در گزارش پنتاگون آمده که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، بخشی از توافق جامع صلح در افغانستان خواهد بود. حمایت از گفتگوهای بین الافغانی که بتواند به توافق صلح منجر شود، از دیگر مباحث یاد شده در این گزارش است.

با این حال، این گزارش اذعان می‌کند که حتا در صورت رسیدن به یک توافق جامع صلح با طالبان، برخی اعضای تندرو طالبان و گروه دولت اسلامی، کماکان به عنوان تهدید قابل توجهی در برابر حکومت و مردم افغانستان، ایالات متحده و متحدانش باقی خواهند ماند.

گزارش پنتاگون بخش ویژه‌ای را به اهمیت روابط افغانستان و پاکستان اختصاص داده و به اقدامات پاکستان برای تامین ثبات در افغانستان و آنچه جلوگیری از تردد جنگجویان در مرزهای مشترک خوانده، به دید مثبت نگریسته است.

از دیگر نکات مهم این گزارش، تلاش های ایالات متحده در شش ماه گذشته برای طراحی و اجرای عملیات ضد دهشت افگنی در افغانستان است که به گفتۀ پنتاگون، توانسته زمینه را برای مذاکرات صلح ایالات متحده با طالبان فراهم کند.

َافغانستان - پنتاگوئ
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00

XS
SM
MD
LG