لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر دفاع امریکا به هدف زمینه سازی مذاکرات صلح، وارد افغانستان شد


مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده امروز ۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) در یک سفر از قبل اعلام ناشده - بر اساس گزارش ها- به منظور زمینه سازی به مذاکرات صلح با طالبان به افغانستان رسید.

بر اساس گزارش خبررسانی اسوشتدپرس، وزیر دفاع ایالات متحده به خبرنگارنی که او را در سفر همراهی می‌کرد گفت: "هدف این است که در یک مقطع زمانی به توافق صلح و یک توافق سیاسی نایل آییم، همین بهترین گزینه برای پیشرفت است."

آقای اسپر افزود: "امیدوارم به پیش برویم و با یک توافق سیاسی بیاییم که پاسخگوی خواسته ها و اهدافی باشد که می‎‌خواهیم آنرا به دست آریم."

وزیر دفاع ایالات متحده افزود که در صورت نیاز امریکا می‌تواند نیروهایش را در افغانستان از ۱۴ هزار به ۸۶۰۰ کاهش بدهد؛ بدون این که عملیات های مبارزه با دهشت افگنی را متاثر سازد. آما او در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد.

این اظهارات آقای اسپر در حالی بیان می‌گردد که اتحادیه اروپایی نیز امروز در مورد آغاز دوبارۀ مذاکرات صلح امریکا-طالبان و مذاکرات بین الافغانی اظهار امیدواری کرد.

رولاند کوبیا، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان گفت: "ما دوست داریم که شاهد از سرگیری سریع مذاکرات میان طالبان و امریکا و آغاز مذاکرات میان حکومت (افغانستان) و طالبان باشیم".

با آنهم، او تاکید کرد که نتیجۀ مذاکرات صلح باید حکومتی باشد که دست آورد های دو دهۀ گذشته را در افغانستان تضمین کند، نه حکومتی مانند "امارات اسلامی".

آقای کوبیا گفت که اگر در نتیجۀ مذاکرات احتمالی صلح حکومتی مانند "امارت اسلامی" ایجاد شود، تداوم کار با این گونه حکومت برای این اتحادیه دشوار خواهد بود.

سفر وزیر دفاع ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۷ سپتمبر (۱۶ سنبله) گفت که مذاکرات با طالبان به دلیل حملۀ اخیر این گروه در کابل و کشته شدن یک سرباز امریکایی، لغو شده است.

اما او سپس دلیل فسخ مذاکرات را نپذیرفتن آتش بس از جانب طالبان، عنوان کرد.

XS
SM
MD
LG