لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: حضور نظامی امریکا در افغانستان وابسته به شرایط است


وزارت دفاع ایالات متحده می گوید که تصامیم آینده در مورد شمار سربازان امریکایی در افغانستان، بر اساس وضعیت و شرایط افغانستان گرفته خواهد شد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده روز سه شنبه دوم فبروری (۱۴ دلو) در یک نشست خبری گفت که حکومت جدید این کشور تا اکنون در مورد شمار سربازان امریکایی در افغانستان کدام تصمیم نگرفته است، اما به گفته وی، وزیر دفاع جدید ایالات متحده هیچ گزینه‌ای را رد نمی کند.

بر اساس توافقنامهٔ امریکا- طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ میان ایالات متحده و گروه طالبان امضا شد باید تمام نیروهای خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده همچنین افزود که واشنگتن به راه حل سیاسی برای پایان دادن جنگ در افغانستان متعهد است، راه حلی که به گفته وی، حکومت افغانستان بخش آن باشد.

او همچنین بدون ارایه جزییات بیشتر در مورد ادامهٔ حضور سربازان امریکایی در افغانستان پس از ماه می امسال گفت که لوید آستن، وزیر دفاع جدید ایالات متحده در مورد نیاز برای تصمیم گیری در این مورد و همچنین تهدید های ناشی از پایان ماموریت نظامی واشنگتن در افغانستان مطلع می باشد.

وزارت دفاع ایالات متحده در حالی شمار نظامیان امریکایی در افغانستان را وابسته به شرایط اعلام می کند که دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان با اظهار تردید در مورد ابعاد صلح در افغانستان هشدار داده است که تلاش‌ها به رهبری ایالات متحده برای مصالحه میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، نتیجهٔ ملموسی را در قبال نداشته است.

جان ساپکو، سرمفتش ویژه ایالات متحده در بازسازی افغانستان در گزارش اخیرش به قانونگذاران امریکایی نوشته است: "تا اکنون هیچ توافق آتش‌بس صورت نگرفته و با وجود تقاضا‌های مکرر مقامات بلندپایهٔ امریکایی و بین المللی، خشونت‌های به سطح بلند شورشی و افراط‌گرایی در افغانستان ادامه داشته است."

پیش از این منشی عمومی ناتو گفته بود که حضور قوای خارجی در افغانستان باید وابسته به شرایط و منوط به پابندی طالبان به تعهداتشان باشد تا به گفتهٔ وی افغانستان بار دیگر به لانهٔ امن دهشت افگنان مبدل نشود. با اینحال طالبان هشدار داده اند که اگر نیروهای خارجی بر اساس توافقنامهٔ دوحه تا ماه می سال روان افغانستان را ترک نکنند، حملات آن گروه بر نیروهای خارجی از سر گرفته خواهد شد.

پس از امضای توافقنامهٔ دوحه حملات طالبان بر نیروهای خارجی متوقف شد اما با آنکه طالبان در این توافقنامه به کاهش خشونت علیه نظامیان و غیر نظامیان افغان متعهد شده بودند، حملات آن گروه نه تنها کاهش نیافت، بلکه در برخی ولایت افزایش هم یافت.

XS
SM
MD
LG