لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار از احتمال انتشار گونه‌های جدید کروناویروس در المپیک توکیو


رییس اتحادیۀ داکتران جاپان هشدار داده است که برگزاری المپیک توکیو تا دو ماه دیگر به انتشار گونه‌های جدید کروناویروس و احتمالاً ظهور گونۀ کاملاً جدید این ویروس کشنده منجر شده می‌تواند.

داکتر ناوتو یویاما روز پنجشنبه ۲۷ می (ششم جوزا) گفت که کمیتۀ بین‌المللی المپیک و حکومت جاپان خطر آوردن ۱۵ هزار ورزشکار و ده‌ها هزار مسوول، داور و دست‌اندرکار رسانه‌ها از بیش از ۲۰۰ کشور و قلمرو جهان را دست کم گرفته اند.

آقای یویاما گفت: "از آغاز همه‌گیری کووید۱۹ تا کنون چنین رویداد خطرناکی که شمار زیاد مردم را از نقاط مختلف جهان در یک محل جمع کند، برگزار نشده است. بسیار دشوار است که پیشبینی شود که این رویداد به چی منجر خواهد شد."

این داکتر جاپانی همواره همه‌گیری کروناویروس را به وضعیت "جنگ متعارف" ربط داده و گفته است که استدلال وی مبتنی بر تجارب شخصی‌اش به صفت یک داکتر است. آقای یویاما که در برنامه‌ریزی المپیک توکیو هیچ نقشی ندارد، هشدار داد که نگرانی عمدۀ وی "ظهور یک گونۀ جدید جهش یافتۀ ویروس" در المپیک توکیو است.

کمیتۀ بین‌المللی المپیک و مسوولان جاپانی گفته اند که در زمینۀ رهنمودهای صحت عامه به سفارشات سازمان جهانی صحت اتکا خواهند کرد. آنان گفته اند که بازی‌های المپیک و پارالمپیک در فضای "مصوون و امن" و با تمرکز بر آزمایشات گسترده، پروتوکول‌های سختگیرانه، رعایت فاصلۀ اجتماعی و قرنطین بازیکنان در دهکدۀ المپیک برگزار خواهد شد.

کمیتۀ بین‌المللی المپیک گفته است که بیش از ۸۰ درصد کسانیکه در دهکدۀ المپیک در نزدیکی خلیج توکیو اقامت میداشته باشند، واکسین خواهند شد، هرچند روند تطبیق واکسین در جاپان بطی بوده و تا هنوز کمتر از پنج درصد جمعیت آن کشور واکسین شده اند.

اوایل همین هفته، ژورنال طبی نیو انگلند نیز در یک تبصره نوشته بود که اقدام کمیتۀ بین‌المللی المپیک برای برگزاری المپیک توکیو در مطابقت با "بهترین شواهد علمی" قرار ندارد. این ژورنال معتبر طبی بریتانیا ماه گذشته نیز در یک سرمقاله نوشته بود که تصمیم برگزاری المپیک در وسط همه‌گیری باید بازنگری شود.

مقامهای جاپانی گفته اند که کم و بیش ۱۵.۴ میلیارد دالر را تا کنون صرف تدابیر برای برگزاری المپیک توکیو کرده اند، اما یافته‌های یک تفتیش نشان داده است که هزینۀ صرف شده بسیار بیشتر از رقم ارایه شده است.

تا کنون در مورد حضور تماشاچیان در جریان رقابت‌های المپیک توکیو تصمیم گرفته نشده است و برگزارکنندگان ماه آینده در این مورد تصمیم خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG