لینک های دسترسی

Breaking News

شش هزار جریب باغ‌ میوه و پسته در شمال افغانستان احداث می‌شود


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مسوولین پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت افغانستان در زون شمال می‌گویند که به هدف رشد باغداری و حاصل‌گیری بهتر از فرآورده های زراعتی در ساحه چهار هزار جریب زمین باغ‌های میوه را احداث می‌کنند.

فهیم جباری مسوول این پروژه در زون شمال می‌گوید به هدف بهبود وضعیت باغداری در سال جاری چهار هزار جریب زمین به باغ‌های میوه و دو هزار جریب زمین باغ‌های پسته ساخته خواهد شد.

"بیشتراز چهار هزار جریب باغ را در زون شمال ایجاد بکند این باغ ها شام میوه های مختلف است که در محیط توافق دارد که شامل بادام انار زرد آلو شفتالو انگور و الو و گیلاس و پسته است که امسال دو هزار جریب زمین باغ پسته درکنار این باغ ها بسازیم."

باغ‌های احداث شده در ولایت‌های بلخ، جوزجان، سرپل ، سمنگان وفاریاب می‌باشد. دراین میان دهقانان بلخ از افزایش ۳۰ درصدی حاصلات میوه‌های شان خبر می‌دهند.

عبدالجلیل یکی از دهاقین در ولسوالی چمتال ولایت بلخ به رادیو آشنا صدای امریکا می‌گوید باغداران درکنار حاصل‌گیری از میوه باغ‌ها از آموزش‌ها و چوب باغ‌ها نیز استفاده خواهند کرد.

عبدالجلیل گفت "سطح حاصلات ما نسبت به سابق بیست فیصد سی فیصد بلند رفته، حاصلات میوه خوب نتیجه می دهد. هرکس چهار جریب پنج جریب باغ دارد، میوه بسیار خوب نتیجه داده است."

در این میان باغداران در ولایت بلخ می‌گویند که افزایش باغ‌های میوه درکنار حاصل‌دهی خوب در بهتر شدن محیط زیست نیزتاثیرات مثبت دارد.

عبدالروف از باغداران ولایت بلخ می‌گوید "باغداری حاصل خوب دارد و کشت های که ما می کاردیم مثل خربوزه و پخته بازار خوب نداشت و از روزی که باغ جور کردیم عواید خوب شده و ما حاصل خوب گرفتیم و سال ۲۰۱۰ بادام غرس کرده بودم و امسال از حاصلش راضی استیم ما در کنار حاصل از چوپ دیگر گپ هایش مثل شاخه بری و اصلاح درخت هایش هم یاد میگیریم و هم هیزمش برای مردم کمک است."

با وجود این هنوز هم دهاقین در شمال از نبود آب کافی زراعتی و سردخانه بخاطر نگهداری فرآورده‌های زراعتی شان شکایت دارند.

دراین میان ریاست زراعت بلخ می‌گوید که قرار است یک میلون نهال میوه را در چهارده ولسوالی ولایت بلخ غرس ‌می‌کنند.

سالم ساعی رئیس زراعت ولایت بلخ به رادیو آشنا صدای امریکا گفت "وزرات زراعت درپروگرام خزانی نهال شانی یک هزار جریب زمین را شامل پروگرام نهال شانی خود قرار میدهد و شما شاهد غرص یک میلیون نهال خواهد بود"

درحدود چهل هزار هکتار زمین را در ولایت بلخ باغ‌های میوه تشکیل می‌دهد که قررا است در سال روان مساحت باغ‌های پسته نیز در این ولایت وسعت پیدا کند.

XS
SM
MD
LG