لینک های دسترسی

Breaking News

پولند از آغاز جنگ اوکراین تا حال چه نقشی را بازی کرده است؟


از زمان آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، پولند به یک متحد کلیدی ناتو برای کمک به اوکراین مبدل شده و از سوی دیگر به عنوان یک شریک مهم ایالات متحده در منطقه نقش بازی می‌کند.

بیشتر از هفت میلیون اوکراینی از آغاز جنگ در ماه فبروری به این سو وارد پولند شده اند. اوکراین و متحدین ناتو بیشتر بر پولند برای انتقال اسلحه و نیاز های بشری به اوکراین اتکا کرده اند.

در ۲۴ فبروری، یک روز قبل از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، اندری دودا، رییس جمهور پولند از کیف دیدن کرد و وعده داد که پولند هیچ وقت اوکراین را تنها نمی گذارد. پس از آغاز جنگ با روسیه، پولند از اوکراینی‌هایی که به دلیل جنگ مجبور به ترک کشور شان شده بودند، به عنوان مهمان استقبال کرد.

لوکاش آدمسکی، معاون مرکز میرزویسکی در وارسا، به این مسله اشاره کرد که اکنون پولند خانهٔ میلیون‌ها پناهجوی اوکراینی می‌باشد و اوکراینی‌ها حق ماندن درازمدت در این کشور را دارند.

پولند در انتقال مهمات جنگی و اسلحه و رساندن کمک‌های بشری به اوکراین نقش مهم دارد. آدمسکی می‌گوید که تهدیدات روسیه، روابط میان اوکراین و پولند را که در گذشته چندان خوب نبود، اکنون بهبود بخشیده است.

او گفت: "جنگ بر بهبود روابط دو کشور به طور عمده موثر بوده است. بین دو کشور اعتماد سازی شده و هر دو کشور همدیگر را می‌پسندند. در عین حال به نظر می‌رسد که هردو کشور علایق و دیدگاه‌های مشترک برای آیندۀ خود دارند."

رییس جمهور پولند در ماه می در برابر پارلمان اوکراین به عنوان اولین رهبر یک کشور پس از آغاز تهاجم روسیه، سخنرانی کرد. او در سخنان خود از درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا، اعلام حمایت کرد.

رییس جمهور دودا گفت: "تنها اوکراین حق تصمیم‌گیری برای خود و آیندۀ خود را دارد. جهان و کشورهای غربی باید ازروسیه بخواهند تا از قلمرو اوکراین بیرون برود و قوانین بین‌المللی را نقض نکند."

رییس جمهور بایدن در ماه مارچ به پولند سفر کرد و با پناهجویان اوکراینی و قوای امریکایی در منطقه دیدن کرد. در این سفر، او در مورد اهداف استراتیژیک امریکا در حمایت از مبارزهٔ اوکراین برای دموکراسی و خودارادیت صحبت کرد و از پولند به عنوان یک مهرهٔ کلیدی در میدان مبارزه برای رسیدن به آزادی و امنیت اروپا یاد کرد.

بایدن گفت: قوای روسی با مقاومت نیروهای شجاع و دلیر اوکراینی روبرو شدند و توان شکست اوکراین را نداشتند. روش‌های ظالمانهٔ روسیه اراده آنها را تقویت کرده است. نسبت به این که ناتو از هم بپاشد، کشورهای غربی اکنون قویتر و متحدتر از هرزمانی شده اند. روسیه خواهان کاهش حضور نیروهای ناتو در سرحدات خود شده بود، اکنون با حضور مستحکم و گسترده ناتو روبرو است و بیشتر از صد هزار سرباز امریکایی همراه با سایر متحدین ناتو اینجا حضور دارند."

ایالات متحده و پولند برای اوکراین کمک‌های مالی نیز کرده اند. بر اساس معلومات انستیتیوت کیل برای اقتصاد جهان، بین ماه جنوری و اکتوبر امسال، ایالات متحده حدود ۵۵ میلیارد دالر کمک نظامی و بشری به اوکراین اهدا کرده است و پولند حدود سه میلیارد دالر کمک کرده است.

XS
SM
MD
LG