لینک های دسترسی

Breaking News

پولند ۴۵ دپلومات روسی را به ظن جاسوسی اخراج می‌کند


وارسا، پایتخت پولند
وارسا، پایتخت پولند

وزارت خارجهٔ پولند روز چهارشنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) اعلام کرد که این کشور ۴۵ دپلومات روسی را به ظن همکاری با ادارهٔ استخبارات روسیه، اخراج می کند.

لوکاس جسینا، سخنگوی وزارت خارجهٔ پولند در یک کنفرانس خبری گفت: "در مجموع به ۴۵ نفر در موقف‌های مختلف دپلوماتیک دستور داده شده تا در ظرف پنج روز خاک جمهوری پولند را ترک کنند...به یک نفر ۴۸ ساعت مهلت داده شده است که [پولند] را ترک کند. "

با اینحال، روسیه این اتهامات را بی اساس خوانده است.

روابط بین روسیه و کشورهای اروپای مرکزی که زمانی بخشی از حوزه نفوذ روسیه بودند، از مدت‌ها پر تنش بوده، اما تهاجم روسیه به اوکراین به طور قابل‌توجهی ترس و سوء ظن این کشورها را نسبت به نیات مسکو افزایش داده است.

سخنگوی وزارت خارجۀ پولند گفت: "روسیه همسایه ما است، از نقشه اروپا ناپدید نخواهد شد، اما تجاوز به اوکراین ثابت می‌کند که این کشور یک کشور غیردوست و حتا دشمن پولند است. "

او علاوه کرد که این ۴۵ دپلومات حدود نیمی از کارمندان سفارت روسیه در پولند را تشکیل می‌دهند.

پیش از این ادارهٔ امنیت داخلی پولند نیز گفته بود که ۴۵ دپلومات روسی را شناسایی کرده اند که برای اداره استخبارات روسیه کار می‌کنند.

سرگی آندریف، سفیر روسیه در وارسا پس از احضار شدن به وزرات خارجهٔ پولند گفت که اتهامات وارده به دپلوماتان روسی هیچ مبنایی ندارد.

آقای آندریف به خبرنگاران گفت: "آنان باید بروند. این یک تصمیم مستقل از طرف پولند است و آنان حق تصمیم گیری را دارند."

سفیر روسیه اضافه کرد که روسیه همچنین حق دارد گام های بیشتری بردارد. او در مورد اینکه این اقدامات چه می تواند باشد، جزییات ارایه نکرد.

پیش از این کشورهای بالتیک و بلغاریا نیز دپلومات‌های روسی را از کشورهایشان اخراج کرده بودند.

وزارت خارجۀ سه کشور بالتیک - لتویا، استونیا و لیتوانیا - روز جمعه ۱۸ مارچ اعلام کردند که در مجموع ۱۰ دپلومات روسی را اخراج کرده اند.

XS
SM
MD
LG