لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ ۲۰۱۶ مبارزه علیه پولیو در غرب افغانستان


تنها با دو قطره واکسین از راه دهن، حیات طفل تان را از فلج دایمی نجات دهید.
تنها با دو قطره واکسین از راه دهن، حیات طفل تان را از فلج دایمی نجات دهید.

مسوولین معافیت کتلوی در حوزه غرب می گویند به خاطر متوقف ساختن گردش ویروس پولیو در سال جدید میلادی در ولایت های هرات ، فراه ، غور و بادغیس برنامه های ویژۀ را روی دست گرفته اند.

داکتر غلام احمد دانش سرپرست این اداره گفت در سال روان میلادی اجازه نخواهند داد برنامه های صحی جنبه سیاسی به خود گرفته و اطفال افغانستان از حق مسلم شان که دسترسی به خدمات صحی است محروم بمانند.

داکتر دانش می گوید "به خاطر متوقف ساختن گردش ویروس وحشی پولیو و محو کامل این بیماری در حوزه غرب، در پلان سال ۲۰۱۶ ما در نظر داریم ارتباطات بسیار صمیمانه و مستقیمی را با مردم برقرار کنیم."

سرپرست ادارۀ معافیت کتله یی می گوید "کوشش شده تا بتوانیم برنامه های صحی خصوصا تطبیق کمپاین های واکسین را از سیاست و نظام خارج سازیم".

به گفتۀ داکتر دانش قرار است به منظور همآهنگی فعالیت ها در هر هفته سه نشست با ریاست های صحت عامۀ غور، بادغیس و فراه برگزار شود.

سرپرست معافیت کتلوی در حوزه غرب همچنان از تطبیق نخستین برنامه مبارزه با بیماری پولیو در سال ۲۰۱۶ میلادی در ولسوالی شیندند هرات خبر می دهد.

داکتر دانش میگوید با آموزش ۶۰ تن از همآهنگ کنندگان و رضا کاران در ولسوالی شیندند، سعی دارند پیام وزارت صحت عامه را مبنی بر مبارزه جدی با بیماری پولیو، به مردم آن ولسوالی رسانیده و آنان را آگاه سازند.

مسوولان صحت عامه ولایت هرات نیز از برگزاری شش دوره کمپاین واکسیناسیون در ولسوالی شیندند و برنامه های اطلاع رسانی به باشنده گان ولسوالی های این ولایت سخن میزنند.

داکتر آصف کبیر رئیس این اداره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت " اداره صحت عامه در ولسوالی شیندند در سال روان میلادی شش دوره کمپاین محو پولیو را بصورت ماهوار برنامه ریزی کرده که در پهلوی آن برنامه های آگهی دهی برای مردم در ولسوالی ها بیشتر روی دست گرفته است.

آقای کبیر از تاسیس کمیته محو پولیو در سطح ولسوالی ها خبر داده می گوید " به منظور تقویت برنامه های روزمرده واکسیناسیون در سطح ولسوالی، به موسسات کتبا هدایت داده شده که در هر کلینیک یک واکسیناتور باید حضور داشته باشد و خدمات واکسین را به مردم ارایه کند. در شاهراه ها و مراکز ترانزیت بزرگ تیم های سیار را در نظر گرفته ایم تا مسافرینی که از این مسیر گذر می کنند از گرفتن خدمات واکسیناسیون محروم نمانند."

از سوی دیگر مسوولان سازمان صحی جهان یا WHO نیز از تصمیم قاطع شان برای تحت پوشش قرار دادن هفت ولسوالی در حوزه غرب در شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی برای از بین بردن بیماری پولیو خبر می دهند.

داکتر اسماعیل صدیقی معاون حوزوی پروگرام پولیو در سازمان جهانی صحت همچنان از باشندگان حوزه غرب خواست تا با تطبیق دو قطره واکسین بر اطفالشان در جریان کمپاین های واکسین سال جدید به محو بیماری پولیو در کشور کمک کنند.

به گفتۀ آقای صدیقی در هفت ولسوالی حوزه غرب کمپاین از ولسوالی مغور ولایت بادغیس، ولسوالی تیوره ولایت غور، ولسوالی شیندند ولایت هرات و ۴ ولسوالی گلستان ، بکواه، خاک سفید و بالابلوک فراه – با کیفیت پایین بوده که به همین اساس کمپاین های واکسین قرار است در آن مناطق تطبیق شود تا ما دیگر شاهد واقعات پولیو نباشیم."

در سال ۲۰۱۵ میلادی حوزه غرب افغانستان شاهد ۵ واقعه پولیو مثبت بود که در ولسوالی های گلستان ، بالابلوک و بکواه ولایت فراه و ولسوالی شیندند هرات تثبیت شد.

XS
SM
MD
LG