لینک های دسترسی

Breaking News

برنامۀ مشترک افغانستان و پاکستان برای مبارزه با پولیو


هدایت الله استانکزی، مشاور وزارت صحت افغانستان می گوید که جهت جلوگیری از انتقال ویروس پولیو، تدابیر مشترک را با پاکستان اتخاذ کرده اند که این امر سبب شده تعداد واقعات پولیو در افغانستان کاهش یابد.

آقای استانکزی میگوید که انتشار ویروس پولیو در پاکستان یک افزایش غیر قابل کنترول را نشان میدهد و اکثریت این واقعات در نزدیکی سرحد این کشور با افغانستان به ثبت رسیده است.

از طرف دیگر تعداد کثیری از مسافرین روزانه از مرز مشترک دو کشور عبور و مرور میکنند و این موضوع به باور آقای استانکزی، زمینه انتشار ویروس پولیو را مساعد میسازد.

مسوولان صحی هر دو کشور جهت جلوگیری از انتشار ویروس پولیو تدابیر مشترک را اتخاذ کرده اند و تطبیق اجباری واکسین پولیو بالای تمام مسافرین بدون در نظر داشت سن، بخشی از این برنامه است.

آقای استانکزی می گوید: "اکثریت واقعات مثبت پولیو که در پاکستان ثبت شده است در امتداد سرحد افغانستان، در خیبر پشتونخوا و کویته بوده که این یک زنگ خطر بسیار بزرگ به افغانستان است."

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:00 0:00


آقای استانکزی با آنکه از چگونگی اجرای این برنامه ابراز رضایت کرد، اما گفت که در نقاط سرحدی تورخم و اسپین بولدک، با مشکلاتی روبرو بوده اند.

او گفت: "تقریباً روزانه ۶۰ هزار نفر از سرحد سپین بولدک رفت و آمد میکنند و برای تطبیق واکسین پولیو بالای همه ای این تعداد به تدابیر جدی تر، منابع بیشتر و پرسونل مسلکی کافی نیاز است که ما برای حل این مشکل با جامعه جهانی و مقام های افغانستان در تماس هستیم."

آقای استانکزی دلیل اصلی و عمده واقعات بیشتر پولیو در جنوب افغانستان را ممانعت مخالفین مسلح دولت از تطبیق همگانی واکسین دانست.

در حال حاضر افغانستان و پاکستان تنها دو کشوری اند که واقعات پولیو در آن وجود دارد.

XS
SM
MD
LG