لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو در دیدار با نتنیاهو بر چین و ایران تاخت


مایک پمپیو، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در سفر یک روزه به اسراییل ایران را به خاطر اقدامات تروریستی و چین را در پیوند با همه‌گیری کروناویروس به باد انتقاد گرفت.

آقای پمپیو روز چهارشنبه ۱۳ می (۲۴ ثور) در کنفرانس خبری با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل گفت که حتا در در دوران همه‌گیری کروناویروس که مردم ایران به شدت زیر فشار قرار گرفته اند، رژیم ایران منابع آن کشور برای "تحریک اقدامات تروریستی در سراسر جهان" صرف می‌کند.

او همچنین گفت که امریکا در تلاش است تا منابع مالی رژیم آیت‌الله ایران را که برای ضربه زدن به اسراییل و دیگر کشورها صرف می‌شود، بخشکاند.

بنیامین نتانیاهو، صدر اعظم اسراییل نیز از اقدامات حکومت رییس جمهور دونالد ترمپ بر ضد ایران ستایش کرد. او گفت که "حذف فرمانده تروریستی ایران (قاسم سلیمانی)" و طرح تمدید تحریم تسلیحاتی بر تهران در سازمان ملل متحد از دیگر اقدامات قابل تقدیر حکومت رییس جمهور ترمپ بوده است.

آقای پمپیو همچنین با اشاره به همه‌گیری کروناویروس و تقدیر از اسراییل گفت: "شما شریک عالی هستید، معلومات را شریک می‌کنید – بر خلاف کشورهای دیگر که تلاش دارند معلومات را مبهم و پنهان کنند – و ما در مورد آن کشور نیز صحبت خواهیم کرد".

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده و مایک پمپیو بار بار چین را به پنهان‌کاری در مورد شیوع کروناویروس متهم کرده و گفته اند که این همه‌گیری از لابراتواری در شهر ووهان چین منشا گرفته است. اما چین این اتهامات را همواره رد کرده است.

الحاق شهرک‌های یهودی نشین کرانۀ غربی به خاک اسراییل از دیگر مسایل مورد بحث میان وزیر خارجۀ امریکا و صدر اعظم اسراییل بوده است.

بسیاری از کشورهای جهان مخالف ضمیمه کردن کرانه غربی به اسراییل اند، زیرا چنین اقدامی، تلاش‌ها برای تشکیل دو دولت مستقل – اسراییل و فلسطین – را پیچیده‌تر می‌کند.

اسراییل در جریان جنگ ۱۹۶۷ میلادی، کرانۀ غربی، بیت المقدس و نوار غزه را اشغال کرد و از آن روز تاحال، فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند تا این ساحات بخشی از دولت آیندۀ فلسطینی باشد.

XS
SM
MD
LG