لینک های دسترسی

Breaking News

پاپ فرانسس به میانمار و بنگله دیش سفر می کند


آرشیف
آرشیف

قرار است پاپ فرانسس، رهبر کاتولیک های جهان، روز دو شنبه به میانمار برسد و تلاش کند توجه جهانیان را به بحران مهاجرت مسلمانان روهینگیایی جلب کند.

پس از سفر به میانمار، رهبر کاتولیک های جهان روز پنجشنبه به بنگله دیش سفر خواهد کرد، کشوریکه در ماه های اخیر شاهد سرازیر شدن کم از کم ۶۰۰ هزار پناهجوی مسلمان روهینگیایی از میانمار بوده است.

پاپ فرانسس در جریان سفرش به بنگله دیش از کمپ های مهاجرین روهینگیایی دیدار نخواهد کرد، اما قرار است با یک گروه کوچک از مسلمانان روهینگیایی در داکا، پایتخت بنگله دیش، ملاقات کند.

رهبر کاتولیک های جهان در مصاحبه با رادیوی واتیکان گفته است که می خواهد پیام عیسی مسیح را که بر "مصالحه، عفو و بخشش و صلح" استوار است، بازگو کند.

در هفته های اخیر، به گفتۀ مقامات میانمار و بنگله دیش، دو کشور با هم توافق کردند تا مسلمانان روهینگیایی را که به دلیل خشونت ها در ایالت راخین آن کشور، به بنگله دیش فرار کرده اند، دو باره به میانمار برگردانند.

اما کاردینال پاتریک دزاریو (در کلیسای کاتولیک رم کاردینال مقام عالی است که در دومین مقام پس از پاپ قرار دارد) به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که با وجود چنین توافق، وضیعت مسلمانان روهینگیایی با مشکل مواجه است و حل چنین بحران دشوار است.

بر اساس گزارش ها، توافق میان مقامات دو کشور پس از گفتگو ها در نایپیداو، پایتخت میانمار، صورت گرفت. آنگ سان سو چی، رهبر میانمار، و عبدالحسن محمود علی، در این گفتگو ها حضور داشتند.

خبر گزاری فرانس پرس به نقل از وزیر خارجۀ بنگله دیش گزارش داده است که توافق میان دو کشور قدم اول برای برگشت مسلمانان روهینگیایی به میانمار است.

در همین حال، ادرین ادواردس، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که وضیعت در ایالت راخین میانمار به گونۀ نیست که مسلمانان روهینگیایی به صورت امن به آنجا برگردند.

آقای ادواردس در مورد گفت "مهاجرین هنوز هم در حال فرار اند و بسیاری آنان مورد خشونت قرار گرفته اند؛ بر آنان تجاوز جنسی صورت گرفته است و از وضیعت بد روانی رنج می برند."

در ماه های اخیر، حدود ۶۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل خشونت ها از میانمار فرار کردند و در کمپ های پناهجویان بنگله دیش در وضیعت بد به سر می برند.

در همین حال، کاردینال پاتریک دزاریو گفته است که بنگله دیش به تنهایی قادر نیست به مشکل پناهجویان روهینگیایی رسیدگی کند، زیرا آیندۀ آنان "بسیار تاریک" به نظر می رسد.

آقای دزاریو گفته است که "گریه و نالۀ رهینگیایی ها، گریه و نالۀ بشریت است. این گریه ها باید شنیده شود و به آن رسیدگی شود" به مسلمانان روهینگیایی گفته شود که "ما با شما ایم."

آقای دزاریو که در گذشته به حیث کاردینال انتخاب شد، قبل بر این دو روز از کمپ پناهجویان روهینگیایی در بنگله دیش دیدار کرد و با خانواده های پناهجویان از نزدیک ملاقات کرد.

او گفته است که پاسخ بین المللی برای رسیدگی به پناهجویان قناعت بخش بوده، چنین کمک ها برای همیش ادامه نخواهد یافت.

آقای دزاریو گفته است که بنگله دیش خود کشور پر نفوس و فقیر است و از تلاش های آن کشور در راستای رسیدگی به پناهجویان باید ستایش شود.

XS
SM
MD
LG