لینک های دسترسی

Breaking News

پاپ در عراق: خشونت به نام خدا 'بزرگترین کفرگویی' است


پاپ در سفر به عراق با آیت الله سیستانی، رهبر ارشد شیعیان عراق و یکی از مراجع تقلید شیعیان جهان دیدار کرد
پاپ در سفر به عراق با آیت الله سیستانی، رهبر ارشد شیعیان عراق و یکی از مراجع تقلید شیعیان جهان دیدار کرد

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در جریان سفر به عراق خشونت به نام خدا را "بزرگترین کفرگویی" خواند و نیز از مسیحیان آن کشور خواست تا بخشایندگی داشته باشند.

پاپ روز یکشنبه هفتم مارچ (۱۷ حوت) در یک کلیسای شهر نینوا در ۳۲ کیلومتری شهر موصل که زمانی گروه دولت اسلامی یا داعش در آن حاکمیت داشت، مسیحیان عراق را ترغیب کرد تا بی‌عدالتی‌های داعش را که در صدد محو این اقلیت مذهبی عراق بود، ببخشند.

تقریباً اکثر مسیحیان که بیشتر آنان در ساحات شمالی عراق ساکن اند، در زمان خلافت خود خواندۀ دولت اسلامی در اثر ظلم و جبری که آن گروه بر اقلیت‌های مذهبی روا می‌داشت، مجبور به ترک محلات شان شده بودند.

پاپ در کلیسای شهر بغدیدا که به نام شهر قره قوش نیز مشهور است و توسط جنگجویان داعش به کلی تخریب شده بود، خطاب به مردم گفت: "تا بهبود کامل راه درازی ممکن باقی باشد، اما از شما می‌خواهم، لطفاً، دلسردی به خود راه ندهید. آنچه ضرورت است، نه تنها توان بخشش، بلکه شهامت برای دست نبرداشتن از ادامۀ راه است."

واتیکان در تلاش حفظ حضور و بقای مسیحیان در عراق است که گفته می‌شود از زمان عیسی مسیح تا حال در آنجا ساکن بوده اند. اما پس از سرنگون شدن رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ در اثر تهاجم به رهبری ایالات متحده در عراق، جمعیت مسیحیان عراق که آن زمان حدود یک و نیم میلیون نفر تخمین می‌شد، اکنون به چند صد هزار نفر کاهش یافته است.

پاپ روز شنبه در دیدار از شهر تاریخی اور یا تل المقیر و زادگاه حضرت ابراهیم گفت: "از این مکان، جاییکه عقیده زاده شد، از سرزمین پدرمان ابراهیم، اجازه دهید تاکید کنم که خدا بخشاینده است و بزرگترین کفرگویی این است که به نام خدا از خواهران و برادران مان نفرت کنیم."

ساعاتی پیشتر از آن، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان با آیت‌الله علی سیستانی، یکی از رهبران ارشد و مرجع تقلید شیعیان عراق دیدار کرد؛ دیداری که به باور شمار زیاد آگاهان پیام قوی گفتمان بین مذاهب و همزیستی مسالمت آمیز را فرستاد.

سیستانی که ۹۰ سال عمر دارد و یکی از چهره‌های پرنفوذ نه تنها میان شیعیان عراق بلکه شیعیان جهان است این نخستین بار بود که با پاپ دیدار می‌کرد.

آقای سیستانی پس از دیدار با پاپ از رهبران مذهبی جهان خواست تا به گفتۀ وی از نیروی قوی عقلانیت برای فایق آمدن بر جنگ کار بگیرند. او گفت که مسیحیان نیز مانند دیگر شهروندان عراق باید در صلح و همزیستی زندگی کنند.

تدابیر شدید امنیتی در عراق به ویژه در مسیرهای رفت و آمد پاپ نافذ شده و در برخی چهارراه ها حتا تانک‌ها جابجا شده بود. در هنگام گشت و گذار پاپ، جاده ها به روی ترافیک مسدود شده بود.

به دلیل نگرانی از شیوع همه‌گیری کروناویروس، شمار کسانی که در محافل و مراسم سخنرانی پاپ حضور داشتند، معدود شده بود.

XS
SM
MD
LG