لینک های دسترسی

Breaking News

دهقانان بلخ امسال، در مقابل پول کوکنار کشت کردند


هم اکنون فصل جمع‌آوری حاصلات و شیره کوکنار در حال پایان یافتن است.
هم اکنون فصل جمع‌آوری حاصلات و شیره کوکنار در حال پایان یافتن است.

مقام‌های محلی در ولایت بلخ، می‌گویند گروه‌های مخالف مسلح با سؤ استفاده از فقر مالی دهقانان با دادن پول آنان را به کشت کوکنار مجبور می‌سازند.

ذبیح‌الله اختری رئیس خدمات تخنیکی ولایت بلخ، به صدای امریکا می‌گوید در گذشته تریاک در این ولایت کشت نمی‌شد؛ اماا از دو سال به این سو به دلیل تحرکات مخالفین، افزایش نا امنی و همچنان مصروف شدن نیرو های امنیتی در نبرد با هراس افگنان، گروه‌های مخالف مسلح دهاقین را با دادن پول به کشت کوکنار تشویق کردند.

"دست دشمن از ما کرده بالا تر است ما ازبین نبردیم کشتزار های کوکنار را و حالا انها پیش از تخریب ما حاصل گیری میکنند"

عبدالرحیم رحمان اوغلی، رئیس مبارزه با مواد مخدر بلخ می‌گوید ارقام زمین‌های که کوکنار کشت می‌شود، در اخیر ماه سرطان سال جاری از سوی اداره مبارزه با موادمخدر و جرایم سازمان ملل متحد، برای وزارت مبارزه با مواد مخدر ارائه خواهد شد.

"اکثر کشت کوکنار در ساحات صورت گرفته که مناطق نا امن بوده ازسوی گروه های هراس افگن مثل طالبان بالا دهاقین فشار اورده شده تا کوکنار کشت کنند."

در جریان ۹ سال گذشته در ولایت بلخ، کوکنار کشت نمی‌شد؛ اما اکنون بیشتر ساحات ولسوالی‌های امن آن کوکنار کشت می‌شود.

هم اکنون فصل جمع‌آوری حاصلات و شیره کوکنار در حال پایان یافتن است.

محمد اسلم یکی از زمین‌داران در ولسوالی دهدادی، ولایت بلخ به صدای امریکا می‌گوید کشتزارهای تریاک وی از سوی کسی تخریب نشده و هیچ گروهی مانع آنان جهت کشت کوکنار نشده است.

آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته در ولایت بلخ ۲ هزار و ۲۰۰ جریب زمین کوکنار کشت شده بود و حالا این رقم به چهار برابر افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG