لینک های دسترسی

Breaking News

انکشاف بی سابقه مرغداری در هرات


مرغداری پیشرفت بیسابقه ای در هرات داشته و نزدیک به خود کفایی رسیده است.
مرغداری پیشرفت بیسابقه ای در هرات داشته و نزدیک به خود کفایی رسیده است.

ولایت هرات بین 150 تا 200 فارم پرورش مرغ و تولید محصولات طیور دارد که این فارم ها در کتگوری های مختلف گنجایش اوسط 15 هزار قطعه مرغ و بیشتر را دارا میباشد.

مسوولان اداره زراعت ولایت هرات می گویند اکثریت این فارم ها در جریان دو سال اخیر معیاری شده اند که حالا این ولایت ظرفیت تولید 30 تا 40 تُن گوشت مرغ در روز را دارد.

بشیر احمدی آمر امور زراعتی ولایت هرات می گوید آنها در قسمت تولید گوشت مرغ تقریباً به خودکفایی رسیده اند و در کنار توزیع گوشت مرغ و مشتقات آن به باشند گان هرات، به ولایات بادغیس ، غور و بعضاً کابل نیز صادرات دارند.

احمدی گفت "اضافه تر از صدها فارم مرغداری بسیار بزرگ در ولایت هرات فعال است که ما میتوانیم ادعا کنیم وضعیت مرغداری عالی است، و امروز دیگر گوشت مرغ یا تخم مرغ را از ایران وارد نمیکنیم."

او گفت آنها واردات محصولات مشابه از ایران را قرنطین کرده اند، و به یقین گفته می توانند که تا دو سال دیگر ولایت هرات در قسمت تولید گوشت مرغ از همین فارم های موجود کاملاً به خودکفایی برسد.

احمدی گفت که این یک نوید بسیار خوب اشتغال زایی برای مردم هرات و کسانی که در صنعت مرغداری کار میکنند میتواند باشد.

اما با این هم ، صاحبان فارم های پرورش مرغ مادر و جوجه در ولایت هرات با چالش های جدی مواجه اند.

آنها می گویند کمبود دانه مرغ و واردات گوشت بی کیفیت مرغ بصورت قاچاق از طریق مرز ولایت های هرات، فراه و نیمروز با ایران باعث شده تا کار وفعالیت آنان با مشکل روبرو شود.

میر احمد عزیز یک تن از پرورش دهنده گان مرغ در ولایت هرات ازدولت میخواهد تا با جلوگیری از این روند و تشویق سکتور خصوصی در راستای حمایت از سرمایهگذاری ومالداران افغان به خودکفایی کامل آنان کمک شود.

میراحمد عزیر گفت که محصولات مرغداری به طورقاچاق از راه های غیر رسمی به داخل افغانستان خصوصاً ولایت هرات می شود. موضوع دیگر اینکه تمام محصولات ایرانی حتی مرغ مادر که نباید کشتار شود آنها را کشتار میکنند.

این محصولات داخل صندوقها یا بوجی های پلاستیکی و نخی از طریق مرزهایی چون میلک در فراه و نیمروز و جاهایی که قرنطین درستی وجود ندارد در موترهای 303 و یا موترهای مسافربری کوچک بارگیری کرده و به افغانستان میآورند.

او گفت این محصولات ایرانی در بعضی جاهای هرات بسته بندی شده و بنام کشتار روز به مردم فروخته میشوند که یک ضربه بزرگ اقتصادی به فارم داران است.

مسوولان دفتر "کاردی اف" که همکار وزارت زراعت در راستای گسترش فارم های مرغداری در ولایات افغانستان استند نیز به این باورند که نبود آزمایشگاه های دقیق در بنادر کشور برای تشخیص کیفیت گوشت های مرغ وارداتی سبب شده تا گوشت مرغ بصورت غیر استندرد به هرات وارد شود.

حامد خسروی مسوول این دفتر در هرات به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت :

"حمایت دولت یکی از بخش های عمده ای است که فارمداران نیاز دارند. همچنان نبود تست لابراتواری در بنادر ما باعث شده تا گوشت های فاسد مرغ از رده خارج شده با قیمت پایین وارد کشور شود، و قدرت رقابت فارم دارها را پایین بیاورد."

خسروی گفت مشکل دیگر حمایت نکردن از متشبسین و سرمایه گذاران در کشور است.

اما جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید بخاطر حمایت از فارم داران تولید کننده گوشت مرغ و جلوگیری از انتقال بیماری آنفلونزای مرغی، واردات قاچاقی گوشت مرغ را از کشور ایران به این ولایت متوقف کرده اند.

او گفت والی هرات به شهرک مرزی اسلام قلعه سفری داشت و به صراحت گفت که جلو ورود گوشت مرغ قاچاقی به چند دلیل گرفته میشود. اول اینکه از ورود امراض جلوگیری شود، و دوم رقابت سالمی را که در هرات وجود دارد، حفظ شود.

گفته می شود هم اکنون روزانه بین 80 تا 90 تُن گوشت مرغ از سوی باشندگان ولایت هرات بمصرف میرسد که نیمی از آن از کشورهای همسایه وارد میشود.

XS
SM
MD
LG