لینک های دسترسی

Breaking News

استعفای حکومت؛ خواست مشابه حکمتیار و طالبان  


گلبدین حکمتیار، رییس حزب اسلامی افغانستان امروز اول اپریل (۱۲ حمل) گفت که حکومت کنونی و مقامات آن باید استعفا بدهند و قدرت باید به یک حکومت جدید انتقال یابد.

او موضوع انتقال قدرت به یک حکومت جدید و بیرون شدن نیروهای بین المللی را از دلایل اصلی جنگ در افغانستان خواند.

این در حالی است که گروه طالبان نیز خواستار استعفای محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و ایجاد حکومت موقت است.

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون هیات مذاکرهٔ کنندهٔ طالبان در نشست پیشین مسکو گفت که رییس جمهور افغانستان باید قدرت را به یک حکومت موقت انتقال دهد.

او افزود که رییس جمهور غنی "یگانه مانع" صلح است و باید استعفا کند.

اما، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته است که حکومت موقت منتج به خونریزی در این کشور می‌شود و انتقال قدرت به غیر از انتخابات را یک اصل غیر قابل معامله خوانده است.

در کنار این که آقای حکمتیار خواستار استعفای حکومت شد، تاکید کرد که رییس جمهور افغانستان باید خوداش هیات مذاکره کننده را در نشست ترکیه رهبری کند و در این نشست اشتراک کند، اما او افزود که اشتراک رهبر گروه طالبان در این نشست "مشکل" است، زیرا به گفته‌ٔ وی، او آدرس مشخص ندارد.

قرار است نشست ترکیه پیرامون صلح افغانستان به زودی برگزار شود؛ نشستی که مقامات ترکیه گفته اند متمم مذاکرات دوحه خواهد بود.

تظاهرات

آقای حکمتیار گفت که حکومت افغانستان به خواست‌های حزب اسلامی توجه نکرده است و به همین دلیل سر از فردا تظاهرات ضد حکومتی را آغاز خواهد کرد و این تظاهرات تا زمانی ادامه خواهد داشت که حکومت به انتقال قدرت تن دردهد.

او افزود: "باور ما این است که تاثیرات این تظاهرات به اندازهٔ سرنوشت ساز خواهد بود که بر خلاف نیروهای خارجی جهاد مسلحانه تاثیر گذار بود."

آقای حکمتیار چندی پیش در نشستی خواهان عملی‌شدن توافقنامه صلح حزب اسلامی با حکومت این کشور شد و هشدار داد که اگر زندانیان این گروه از بند رها نشوند با راه اندازی تظاهرات گسترده، ارگ را محاصره خواهد کرد.

اما امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان این اظهارات آقای حکمتیار را فکاهی سیاسی خواند.

آقای صالح همچنان گفته بود: "حالا از مرحله راکت‌زدن به حرف‌زدن تکامل نموده است. این بخش را باید ارج بگذرایم. بگذارید بگوید. هرچه دلش است بگوید. فکاهی های سیاسی خبر سازترند."

بیرون‌ شدن نام آقای حکمتیار و اسامی برخی سران این حزب از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، مصوونیت قضایی برای رهبر و سران و رهایی زندانیان این حزب، از مهمترین تعهدات دولت با حزب اسلامی حکمتیار بود.

حزب اسلامی تعهد کرده بود که گروه‌های نظامی خود را منحل می‌سازد، هیچ‌گونه رابطه با گروه‌های تروریستی و سازمان‌های مسلح غیرقانونی برقرار نکرده و از آن‌ها حمایت نمی‌کند و اسرای جنگی را رها می‌کند.

حکومت افغانستان پس از امضای این توافق، صدها زندانی حزب اسلامی را از زندان رها کرد، اما گفت افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده باشند و ادعا‌های فردی علیه آنان موجود باشند، رها نخواهند شد.

XS
SM
MD
LG